Nej tak til den nye uniform (spejdertrøje) uden mærker!
Kommentarer
#403
Vi har en pige der har gået til spejde i mange år og det mærker syntes hun er sjovt at få hendes skjorte. Det vil ikke blive det samme for hende hvis det ikke kom på hendes skjorte.(Bording, 2019-11-26)
#410
Jeg altid har været SÅ glad for mine mærker og de har motiveret mig til at udmærke mig. Jeg har aldrig (!) snakket eller hørt om nogen, der er blevet negativt påvirket af egne eller andres mærker. Det er en stor del af det at være spejder, og jeg synes det er SÅ forkert at fjerne dem!Og så vil jeg desuden tilføje de skaber fællesskab på tværs af landet og korps, når man finder andre med samme mærke som en selv. "Ej, var du også i Kandersteg i 2013?!"
(Bagsværd, 2019-11-26)
#412
Jeg skriver under, fordi jeg er uenig i de argumenter der bliver stillet for den nye uniform, og synes bestemt at det er en positiv ting at man har sine mærker fremme så andre kan se dem, i min optik styrker det de nye at se nogen med mange mærker, så de også kan stræbe efter at få mærker og mange af dem. Vi har alle været nye spejdere med kun de få mærker der nu engang er på uniformen når den er helt ny, og så bygger man op derfra, og hvorfor skulle man gøre noget ekstra for at få et nyt fedt mærke hvis ikke man kan vise det frem for de andre i gruppen eller når man er ude blandt andre spejdere? Da vi (KFUM) fik nu uniform var der en masse vanskeligheder med den, som lommer hvor bæltestropperne på rygsækken er, og en vandtæt lomme der er besværlig at komme i, men den er stadig noget bedre end en trøje man ikke engang kan have sine mærker på, og hvad sker der lige for en skrå lynlås? Jeg synes godt man kan lave en fleece trøje der fungere som officiel uniform, men der skal også være mulighed for skjorten med mærker, så man kan vælge om det er den ene eller den anden man bruger fra dag til dag, lidt ligesom den der er i KFUM-spejdernes nye uniform, hvor den sidder indvendigt i uniformen, men kan lynes af, så man enten bruger trøjen eller uniformen eller begge dele.(Kjellerup, 2019-11-26)
#414
At afskaffe mærkerne og uniformen er at afskaffe spejders identitet.(Sulated, 2019-11-26)
#415
Mærker er en del af spejderlivet, og det at arbejde for noget og få en fysisk gevinst af det, er meget motiverende. Selvom den fysiske gevinst "bare" er et stykke stof.(Møldrup, 2019-11-26)
#417
Uniform og mærker er en del af et kæmpe fællesskab, og alle er stadig velkommen og mange nye ser op til de "gamles" mærker og vil selv opnå det samme.Uniform og mærker skaber fællesskabet
(Kjellerup, 2019-11-26)
#422
Jeg skriver under fordi hele identiteten med spejder og mærker forsvinder når man ikke kan sætte den på uniformen.(Dronninglund, 2019-11-27)
#424
Min datter går til spejder og er stolt af sine mærker og elsker at vise dem fremDet motivere hende at se andres mærker og giver hende ideer til hvilke hun gerne selv vil tage
(Gørlev, 2019-11-27)
#425
En ændring af hele det kulturelle grundlag for korpset, kan ikke bare gennemføres med et streg(København, 2019-11-27)
#426
Beslutningen er udemokratisk, forkert mod hele spejderhistorien og vil få en masse pigespejdere til at forlade bevægelsen.(Høng, 2019-11-27)
#427
Jeg er FDF’er og ser helst ikke, at dette skal blive effektueret og videre sprede sig til andre spejderkorps.(4300 Holbæk, 2019-11-27)
#428
Det er noget forbandet pjat, ikke at må sætte mærker på spejder uniformen.Se lige hvor spejderne bærer mærkerne med stolthed.
Så kan man ligesågodt gå til fodbold eller andet ligegyldigt.
(Ribe, 2019-11-27)
#430
For mig er min uniform også en stolthed, som giver en selvtillid jeg ikke har uden for spejder. Jeg kan fysisk se min udvikling. Tvivler på at jeg ville kunne få den samme følelse med spejdertrøjen.Desuden er jeg imod at sådan en fundamental ændring i korpset kan gøres uden at høre medlemmernes holdning.
(Kolding, 2019-11-27)
#432
Jeg skriver under fordi jeg synes vi skal bevare den gamle tradition og lade en spejder være en spejder ! Jeg har selv en datter som er spejde hos de grønne pigespejder , og en af grundene til hun blevet spejder er fordi hun ser sine ledere som rollemodeller! Og ønsker sig stå i uniform og vise varden sine oplevelser, hendes eventyr og sin mod og dygtighed(Østerbro, 2019-11-27)
#433
Det er jo ikke en rigtig uniform, hvis man ikke kan sætte mærker på, der er rigtig mange som er spejder på brung af mærkerne og det vil være rigtig mærkelig, hvis man ikke kan se på hinanden uniformer, hvas for nogle kurser eller mærker man har tager. Vores uniform af spejler hvem vi er. Nogle har ingen ting på, fordi det ikke betyder noget for dem, og det er helt fair. Men for mit vedkommende, har jeg rigtig meget på min uniform, Der er rigtig meget historie bag den. OG hvis jeg ikke kunne sætter mærker og andre ting på den, ville den ikke have nogle værdi for mig.(Middelfart, 2019-11-27)
#436
Fordi jeg som norsk KFUK-KFUM speider dypt sympatiserer med mine stakkars medspeidere som nå risikerer å miste et av de viktigste kjennetegnene på speidern, vår uniform og merker. Dette er et tåpelig forslag som vil minke synligheten til speideren, svekke rekruttering og generelt fjerne litt av den tradisjonelle speideridentiteten.(Trondheim, 2019-11-27)
#437
Jeg tænker, at skjorten er en stor del af de grønne pigespejders identitet, og de bærer både skjorte og mærker med en stor stolthed. Hvorfor skal vi skabe er samfund, hvor vi alle er ens - man må godt skille sig ud...(Rødby, 2019-11-27)
#440
For mig er uniformen er del af at være pigespejder og giver en fælles identitet for alle grønne pigespejdere lige meget hvor man er fra, hvor gammel man er eller hvor mange mærker man har. Samtidig med er den bruges på alle årstiden, enten udenpå en hel masse tøj når det er koldt eller som skygge imod solen når det er varmt. Ydermere er uniformen repræsentativ og kan benyttes til formelle ting når man repræsenterer de grønne pigespejdere f.eks. til gudstjenester, men også f.eks. til 100 års jubilæet hvor vi gik sammen gennem byen i vores grønne uniformer og fremstod som et fællesskab.Mht. mærkerne er min oplevelse Sarahs, at de giver pigerne noget at se frem til og de beundre de større pigers og dem der har flere mærker's mærker, nærmere end at føle sig intimiderede. Mærkerne repræsenterer alle en spejderhistorie og giver piger som ikke kender hinanden en masse at snakke om.
(Århus, 2019-11-27)
#441
Der skal mærker på en uniform(Brønderslev, 2019-11-27)
#442
Spejdere uden mærker er ikke spejdere.(Løkken, 2019-11-27)
#444
Det er en tradition og super dejligt at få mærker på sin uniform. Tegn på gode gerninger, mod, udholdenhed mv og ikke mindst sammenhold. Mærker er et MUST(Herlufmagle, 2019-11-27)
#445
Jeg er ikke medlem af en gruppe lige pt., men har i mange år været spejder i Vejlby gruppe, hvor mærkerne altid har været en vigtig del af det at være spejder.Jeg mener, at man ved at flytte mærkerne væk fra uniformen alienere det mest centrale i at være spejder - nemlig fællesskabet. Mærkerne er symbol på en færdighed man har eller et kursus man har været på - hvilket man kan dele med sine medspejdere. Desuden bliver man individualiseret ved at have sin unikke sammensætning af mærker på sin uniform - og det viser jo netop, hvor forskellige og unikke vi er som personer. Dermed bliver alle inkluderet.
(5000, 2019-11-27)
#446
Det er at gå i den gale retning. Vores piger er stolte af deres mærker på uniformen og dette vil vi helt sikkert miste medlemmer på(Brønderslev, 2019-11-27)
#447
Jeg er gruppeleder ved kfum spejderne og vores uniform i spejderverden er en del af vores identitet . Unifornem og dens mærker fortæller os hvem vi er og vi er stolte af at bære en uniform(Otterup, 2019-11-27)
#448
Jeg skriver under, fordi jeg fuldt ud støtter op om argumentet for ikke at droppe uniformen og mærkerne. Jeg har en datter, som er pigespejder og hun ser op til de ældre spejdere og ser frem til selv at gøre sig fortjent til de forskellige mærker. Det er noget af det, som gør det aller bedst at gå til spejder(København Ø, 2019-11-27)
#455
1. Processen har været lukket uden inddragelse og dokumentation.2. Spejdernes pædagogik hænger nøje sammen med pigernes indflydelse på valg af næste mål efterfulgt af visuel markering af fælles indsats på den enkeltes uniform, som bæres til møder, ture og lejre. Uniformen er spejderens CV.
(Risskov, 2019-11-27)
#458
Mærker fortæller historier og skaber mange snakke om hvordan de er skaffet..(Kolding, 2019-11-27)
#463
En spejder uden mærker er ikke en spejder. Hvad skal man så med alle sine mærker man tager.(Haslev, 2019-11-27)
#465
Jeg skriver under fordi vi taber børn, hvis de ikke kan få lov til at tage mærker. Vores børn elsker at tage mærker, det er nok det samme ved pige spejderne(8220, 2019-11-27)
#472
Fordi spejder er i uniform med MÆRKER(Sæby, 2019-11-27)
#473
Mærker er ikke et pres for de unge eller eksluderende som ny, det giver i stedet et indblik i hvad det handler om, og er med til at motivere nye spejdere til at selv at få mærker og være aktiv spejder.(Fredericia, 2019-11-27)
#474
Dueligheds mærker er for fedt(Hjallerup, 2019-11-27)
#476
Uniformerne er en del af at være spejder. Jeg vil gerne have dem tilbage(København, 2019-11-27)
#482
Uniformen er en dagbog over ens spejderliv. Det burde have været vendt på et landsmøde om ændring af uniformen eller SPØRG PIGERNE SELV ! - hvad de synes om deres uniform .Send et spørgeskema ud til ALLE DE GRØNNE PIGESPEJDERE- så er alle blevet hørt , få et nuanceret svar på, hvad pigerne selv tænker, er der evidens på at de nye piger føler sig ekskluderet ? Må vi få denne undersøgelse offentliggjort. En sådan drastisk beslutning burde have været tilafstemning blandt korpsets medlemmer !!!! hvorfor må der ikke skiltes med hvor mange år man har været spejder ? ÅRSSTJERNERNE er netop noget som gør pigerne stolte og som de vil vise frem! Alle starter et sted og bliver bedre - tager mærker med årene ...viser mærkerne frem osv.
Hvorfor tage flere mærker fra nu af når de alligevel skal hjem i skuffen ?
(Måløv, 2019-11-27)
#483
Jeg er uforstående overfor hvad godt en “uniform” uden mærker gør godt for. Derudover er spørgsmålet, om det overhovedet er en uniform uden mærker?(Harlev, 2019-11-27)
#485
En spejder uden mærker, er ikke en spejde(Kbh sv, 2019-11-28)
#486
Jeg er helt enig i ovenstående(Drøsselbjerg, 2019-11-28)
#491
Det er for dum.. børnene elsker at tage og få mærkerne, så de kan få syer dem på uniformen(Nørresundby, 2019-11-28)
#493
Mærker hører til på en spejderuniform - det er det der viser at man dygtiggøre sig, og jeg har da aldrig set nogle der har været kede af at andre har haft nogle mærker de ikke selv har haft.(Grenå, 2019-11-28)
#497
Det er det rene vanvid. Hvor stopper det henne?(Hjørring, 2019-11-28)
#498
Mærker er en vigtig del af spejder. Man føler sig stolt og verden kan se, hvordan man har bygget sit spejderliv op med lejrmærker og færdighedsmærker. Og ja uniformer varierer, men der er ikke én identisk uniform, og det gør os unikke.(Skævinge, 2019-11-28)
#499
Jeg mener at det med mærker på skjorten er med til at give folk en mulighed for at afspejle sin personlighed og som spejder er dette med til at skabe trykke rammer og kreativitet(Hjallerup, 2019-11-28)
#504
Mærkerne dokumenterer det levede spejderliv og er omvandrende motivation for nye spejdere.(Slagelse, 2019-11-28)
#505
Fordi jeg synes det er noget pjat at man ikke skal have lov til at vise hvad man har opnået/gjort som spejder(Ska, 2019-11-28)
#507
Alle skal havde ret til mærker og minder(Kirken Hyllinge, 2019-11-28)
#509
Min datter er ked af at hun ikke må sætte mærkerne på den nye uniform. Hun siger at mærker på uniformen hører til spejder, hvorfor så tage mærker hvis de ikke kan vises frem til sine spejder veninder, som ved hvad mærkerne betyder.(Nexø, 2019-11-28)
#511
Fordi, jeg er enig! Holder med pigespejderne - det duer ikke det der! En spejder tager mærker, og sådan er det! Hvis man ikke må vise sine mærker på en uniform - hvorfor hedder det så spejder?(Thyregod, 2019-11-28)
#512
Jeg skriver under, fordi jeg syntes spejderne skal beholde deres mærker. Børn som ikke altid har succes i skolen blomstrer, når de hos spejderne opnår et nyt duelighedsmærke og kan få det syet på uniformen.(Stilling, 2019-11-28)
#513
Mærker skaber sammenhold, er et udtryk for den subkultur af særlig ånd der hersker ved spejdere.Duelighedstegn er beviset på evner og motivation for at virke som forbillede eller virke som idol for andre.
(Fredericia, 2019-11-28)
#516
Fordi jeg synes der er nogle udfordringer omkring den nye uniform(Frederiksberg, 2019-11-28)
#519
Dog har jeg ingen mærker på min uniform, men det er en god indgangsvinkel til at komme i snak med nye mennesker.(Esbjerg, 2019-11-28)
#520
Mærkerne er vigtige for pigerne.Desuden har hele processen været yderst udemokratisk
(Aarhus, 2019-11-28)
#521
Jeg synes, at skjorten er et udtryk for tradition, den er genkendelig og troværdig, og pigerne ønsker at vise omverdenen deres mærker.(3730 Nexø, 2019-11-28)
#524
Har været spejder hele mit liv - og det er en ting de unge ser op til ved deres ledere. At uniformen er fyldt med spændene og flotte mærker.(Randers C, 2019-11-28)
#525
For mig og mine børn betyder mærkerne en del.(Tilst, 2019-11-28)
#526
Jeg synes det er en virkeligt dårlig ide når mange nemlig går rigitgt meget op i at have mange mærker og kunne vise dem frem(Hjallerup, 2019-11-28)
#528
Jeg synes det er vigtigt vi får mærker på vores uniform lige så meget som ungerne elsker at få et mærke når de er færdige med det så de føler de har gjort nået for at få mærket(Hårlev, 2019-11-28)
#532
For mange, mange år siden var jeg selv grøn spejder, og jeg husker stadig, hvilken kæmpe personlig triumf det var, når man havde fået et nyt mærke. Men det allerbedste var, når man med stolthed kunne fremvise resultatet af sin indsats ved at placere mærket på sin uniform, så alle kunne se, hvad man med udholdenhed og stædighed havde opnået, og bagefter kunne man sammen tale om, hvor stærkt det var at have gennemført disciplinen, og hvad næste mål skulle være. Alle kunne få disse mærker, hvis de ville - alle havde lige muligheder. At fremvise sit nyerhvervede mærke på uniformen handlede ikke om at prale af at være en ener med medfødte personlige talenter eller særlige egenskaber i de forskellige discipliner, men om at man ydede sit bedste - og hvert opnået mærke var således et bevis på, at man var en del af et fællesskab med et fælles mål, som man kunne være stolt af, og alle de rosende ord, efter mærket var blevet sat på uniformen, varmede længe.(Charlottenlund, 2019-11-29)
#535
Jeg kan ikke se formålet med at udskifte vores uniform. Jeg forstår budskabet, men kan ikke se at det nås ved blot at ændre uniformen og fjerne mærkerne. Mærkerne er tegn på stolthed og oplevelser, ikke et rang-system.(Haslev, 2019-11-30)
#537
Jeg vælger at protestere, fordi dette tiltag ødelægger en større del af fornøjelsen ved at være grøn pigespejder. De fleste børn der vælger at blive spejdere, vælger det for fællesskabet og oplevelserne. Mærkerne skal ikke ses som “karakterer”, men måske nærmere som en fotobog over pigernes oplevelser. Særlige mærker bliver også hurtigt samtale emner når de er samlet med andre pigespejdere.(4690, 2019-11-30)
#544
Jeg skriver under fordi jeg synes det er et rigtig dårligt valg og et endnu dårligere valg ikke at lytte til spejderne/medlemmerne.(Haslev, 2019-12-01)
#545
Min datter eeeeeelsker sin uniform og sine mærker. Pigerne bruger meget tid på, at samlingen deres uniformer og de ser det på ingen måde som noget negativt, at de store spejder har flere mærker. Tværtimod, ser de op til de store og går derfor rigtigt meget op i, at få mærkerne. De er så stolte nå de får nye mærker, som skal på uniformen.(Gørlev, 2019-12-01)
#549
Fordi jeg syntes det at sætte sine mærker på sin trøje og kunne vise hvor stolt man er over dem er en af de fedeste følelser. Jeg har selv været FDF'er hvor vi også fik mærker. Jeg samlede dog ikke så mange men blev inspireret af at se andre børn med flotte mærker.Det ville være forkert at lave denne tradition om(som det er i mine øjne).
Og hvor skulle de så have deres mærker?
(Gørlev, 2019-12-01)
#550
Jeg har været spejder 11 år og min lille søster er spejder nu. Jeg ved hvor stor en betydning mærkerne på uniformen har. De er ens trofæ og det er en kæmpe succes og motivation at knokle for et mærke og endnu bedre når man kommer ugen efter med en nyt mærke på uniformen. Den fortæller end historie og er meget personlig, og det er netop det fede ved at være spejder.(Haslev, 2019-12-01)
#551
Mærker høre for mig til på min uniform(Hillerød, 2019-12-01)
#559
Fordi jeg ved hvor vigtigt det er for mit barnebarn at kunne bestå og få disse flotte mærke som man kan sætte på tøjet(Kokkedal, 2019-12-01)
#564
Fordi mærkerne på uniformen er er stor del af det at gå til spejder.Og de forskellige afdelinger er IKKE blevet spurgt om deres mening. Det er bare de “højere magter” der har bestemt det!!!
(Randers, 2019-12-02)
#565
Den gamle uniform med mærker er en vigtig del af det at være spejder(Randers, 2019-12-02)
#567
Jeg skriver under, fordi det er simpelthen for latterligt, at de skal have nye trøjer. Der er store piger, som har brugt år, på at indsamle mærker og viser dem stolte frem, men der er også små piger, som har glædet sig til at skulle indsamle disse mærker og nogen, som allerede har indsamlet få, og viser de få frem.(Gørlev, 2019-12-02)
#573
Jeg skriver under fordi, mærkerne er en stor motivationsfaktor, det at de sidder på uniformen giver anledning til gode snakke, at sætte sig personlige mål og vise hvor meget forskelligt korpset og spejderlivet har at byde på.De nye får hurtigt mulighed for også at tage mærker og jeg/vi oplever det på ingen måde ekskluderende. Det må gerne være synligt hvad man kan opnå og I er som korps gode til at rumme og inkludere
(Randers, 2019-12-02)
#575
Jeg syntes det er vigtigt for pigerne at blive anerkendt med et mærke som de kan vise frem på uniformen. De ser op til hinanden både personligt men også pga de mærker de har på uniformen.(Frederikssund, 2019-12-02)
#576
Det er en del af at være spejder at der er mærker på uniformerne det er en af grundende til at begge mine børn går til spejder hvis mærkerne ikke må sidde på deres uniform mere så tror jeg ikke de vel gå til spejder mere(Mullerup, 2019-12-02)
#578
Fuldstændig tåbelig beslutning. Uniformerne repræsenterer pigernes historik med spejder og hvad de har opnået. Det viser at de har gjort sig umage og dermed opnået et mærke.Overvejer kraftigt at finde en anden spejder gruppe hvis afskaffelsen står ved magt
(Frederiksberg, 2019-12-02)
#580
Det er i min optik at fratage pigerne deres individualisme. Man bliver ikke mere inkluderet i en gruppen ved at alle “ligner” hinanden.(Hvidovre, 2019-12-02)
#581
En uniform uden mærker nedgør værdien af mærket, (hvorfor gå 75 km på 26 timer hvis der ikke er nogen der må vide det) må man ikke være stolt af at man har gjort noget sejt?Jeg forstår ikke jeres holdning og jeg tror det får de store piger til at stoppe hvis ikke der må være mærker.
Mvh far til to piger på 14 og 19 der overvejer at stoppe.
(Randers, 2019-12-02)
#582
At fjerne mærkerne fra uniformen, er da det største selvmål i nyere tid af de grønne pigespejdere. Jeg deler indsamlings starters bekymring for at det sender medlemmer løbende mod andre spejderkorps, og køber ikke præmissen om at det virker ekskluderende for nye spejdere at møde ældre medlemmer men uniformen fuld af mærker. Tværtimod tænker jeg jo det giver noget at se frem til og op til. Og helt ærligt, sværere er mærker jo heller ikke at opnå?!Som mor til en nuværende pigespejder, oplevede jeg selv den umiddelbare undren og ikke mindst skuffelse over denne beslutning, ikke bare fra min egen 12 årige datter, men også fra spejdergruppen.
Og som selv tidligere pigespejder, kunne jeg godt frygte det er begyndelsen på enden, for et ellers unikt fritidstilbud.
(Randers, 2019-12-02)
#583
Fordi min datter syntes det er helt forkert hun ser frem til at få de mærker på tøjet og over vejer at skifte korps pga de nye uniformer(Randers sv, 2019-12-02)
#585
Jeg syntes at mærker og uniform er det der gør spejder seje og en gammel tradition(København, 2019-12-03)
#586
Fordi jeg syntes det er noget pis at msn vil til at fjerne kvaliteterne ved at være spejder(Blenstrup, 2019-12-03)
#590
Jeg skriver under, fordi jeg synes mærkerne skal på i uniformen. Det er en del af at være spejder at have uniform på med de mærker man har opnået.(Hvidovre, 2019-12-05)
#592
Min datter ønsker fortsat mærker på sin uniform.(Frederiksberg, 2019-12-05)
#594
Maia vil gerne beholde mærkerne på spejdertøjet, der er gode minder og historier i mærkerne.Dem der har fundet på det, hvad er det de tror???
Og for hvis skyld???
Undrer mig.
De burde istedet for (beslutningstagerne), komme ud som spejderledere med egne børn som spejdere, så de ved !!!
Det giver mening,
der forberedes, spejderne gør noget
og er blevet rigere på en oplevelse, de også husker på når de kigger på mærkerne og kan genfortælle om dem.
(Frederiksberg, 2019-12-05)
#595
Jeg skriver under fordi jeg som forældre til en 9 årig vil støtte min datters ønske om at kunne vise sine mærker. Hun inspires af at se de andre pigers uniformer og snakke om hvordan de har fået mærket, hvad de har lært eller oplevet(Frederiksberg, 2019-12-05)