STOP fredning af Marbæk
Kommentarer
#1803
Jeg syntes at Marbæk plantage er et pragtfuldt natur område for mennesker og dyr, et åndehul for sjælen.Derfor skal Marbæk plantage bevares i sin nuværende form til glæde for mennesker og dyreliv. 🌾🌾🦊🐭🐿🐿🦊🐭🌲🌲🌳
Karin Hviid (Esbjerg, 2023-02-23)
#1805
Jeg er bruger som MTB, spejder og privat person af det skønne område.Jens Langebæk (Esbjerg, 2023-02-24)
#1807
Jeg syntes det fungere fint som det er, og elsker at noget ikke skal laves om, men bevares som det er.gitte hansen (Esbjerg, 2023-02-24)
#1809
Jeg er bruger af Marbæk plantageAnette Andersen (Fanø, 2023-02-25)
#1812
DN skal stoppes i deres politiske agentaBjarne Myllerup (KJELLERUP, 2023-02-25)
#1813
min svigerdatter bruger skovenJonna Poulsen (Asaa, 2023-02-25)
#1814
Jeg er med til at passe på og bevare den natur vi har, og således modstander af projekter der er ødelæggende for naturen.Agnete Stovgaard (Snedsted, 2023-02-25)
#1815
Vi skal bevare den natur vi harSolvej Møller (Vejers, 2023-02-25)
#1816
Jeg ønsker ikke denne fredningPernille Hounisen (Esbjerg v, 2023-02-25)
#1817
Dn skal ikke bestemme altHans Nielsen (Bramming, 2023-02-25)
#1820
bruger Marbæk meget som den er i dagkim sorensen (Varde, 2023-02-25)
#1825
Jeg ønsker at benytte og nyde marbæk som den er.Jeanette Bundgaard (Esbjerg V, 2023-02-25)
#1829
Fordi DN ikke har undersøgt tingene, de gør det kun fordi DE mener det er en god idé. Det er næsten ligesom vores regering, de gør hvad der passer dem, uden at lytte til befolkningenNanna Jørgensen (Bramming, 2023-02-26)
#1831
Jeg er imod fredningen da jeg er meget bange for at det vil smadre vores dejlige områdeNiels Arne Hounisen (Esbjerg, 2023-02-26)
#1832
Fordi jeg mener ikke DN skal have nogen beføjelser af nogen art i sådanne tilfældeGerth Lykke Nielsen (Sindal, 2023-02-26)
#1833
Marbæk skal bevares på en god måde for både mennesker og naturHenrik Knudsen (Esbjerg V, 2023-02-26)
#1836
Jeg er meget imod marbæk plantage skal ændres og især hvis der skal udsættes dyr, som får samme skæbne som dyrene i Mols og andre steder, hvor der “dyrkes” biodiversitet.Elisabet Broe Stenstrup (Esbjerg, 2023-02-26)
#1838
Jeg vil bevare Marbæk som den er Idag.Aage Nielsen (Hjerting, 2023-02-26)
#1839
Fordi jeg elsker st bruge marbæk med mine pigern, hund og hest.Mette Nolting (Esbjerg, 2023-02-26)
#1843
Fordi jeg gerne vil fortsætte med at benytte marbæk til vandreture med hunden. Der ingen andre muligheder i og omkring EsbjergGitte Trillingsgaard (Esbjerg, 2023-02-26)
#1845
Marbæk skal bevares lige præcis som det er nu. Vi bruger mange timer derude i den skønne natur og sådan skal det gerne blive ved.Anette Thomsen (Esbjerg, 2023-02-27)
#1847
Jeg nyder marbæk som den er og synes det er ærgerligt at det bliver sværer og sværer at finde ridemuligheder derCecilie Nielsen (Esbjerg, 2023-02-27)
#1848
Jeg ønsker at bevare marbæk som marbæk er i dag.Christina Pedersen (Esbjerg V, 2023-02-27)
#1851
det er det mest tåbelige jeg nogensinde har hørt-Bjarke Bruun Olesen (Esbjerg N, 2023-02-27)
#1853
Esbjerg kommune har ansvaret for at bevare og vedligeholde området.Karsten Grigel (Esbjerg N, 2023-02-27)
#1854
Marbæk er et fantastisk sted og jeg har tilbragt mange timer igennem årene derude. Og så syntes jeg måske der er vigtigere ting at bruge pengene i kommunekassen til.Anne-Mette Nielsen (Esbjerg Ø, 2023-02-27)
#1855
det skal ikke fredes mere end det allerede er. området driftes fint ,som det er nu.thomas vinther-larsen (esbjerg, 2023-02-27)
#1857
Jeg er bruger af Marbæk og har været det de sidste 50 år når privat og i FDF regiBirgit Thygesen (Esbjerg, 2023-02-27)
#1858
Jeg siger fra over for det dyrplageri, der foregår i forbindelse med den art projekterlouise turner (hårlev, 2023-02-27)
#1859
Fordi Dansk Naturfrenings Forening er en flok idioter og vil ødelægge almen tilgang og brug af Naturen 🌞Brian Kristensen (Varde, 2023-02-27)
#1860
Rewilding er dyremishandlingKirsten Vork Nielsen (Hasselager, 2023-02-27)
#1862
Den betyder en masse for mange som den er. Mange gør brug af den på en helt særlig måde, og det er der et meget højt ønske om at kunne forsætte medNatasja Winther (Brande, 2023-02-27)
#1868
Jeg er vokset op i Esbjerg og vi har altid brugt Marbæk meget.Marbæk skal forblive det, det er - en perle som Esbjerg kan være stolt af.
FINGRENE VÆK
Maibritt Kristensen (Haderup, 2023-02-28)
#1869
Jeg ikke ønsker plantagen fældetMarianne Nordensgaard (Arden, 2023-02-28)
#1873
Jeg ønsker plantagen / skoven bevaret som den er i dag.Carsten Midtgaard (Esbjerg, 2023-02-28)
#1874
Jeg elsker at gå i Marbæk 🥰Lis Kristensen (Gredstedbro, 2023-02-28)
#1877
Jeg skriver under fordi jeg tit kommer i Marbæk og elsker stedet.Bethina Hemmingsen (Esbjerg N, 2023-02-28)
#1878
Jeg ikke ønsker at marbæk området fredes. Ønsker ikke at der fældes de mange grantræer. Som det et nu fungere skoven som vi lokale ønsker det. Åbenbart en fredning som er fuld af forkerte oplysninger omkring fugle og andet i skoven. Tidligere plantør oplyser til mig at fredningen er behæftet med mange forkerte oplysninger.Henning Simonsen (Esbjerg, 2023-02-28)
#1879
Vi vil som borgere ikke finde os i at vores naturperle og skønne rekreative område bliver fjernet af en flok akademikere som intet kender til den jyske vestkyst. Det er vores sted hvor der er læ for vinden, så find på noget andet at beskæftige jer med! Måske I skulle rette blikket mod de steder der lider under forurening i stedet, f.ex. Grindsted eller alle Pfas forurenede steder som ødelægger biodiversiteten på sigt.Hanne Brodersen (Esbjerg V, 2023-02-28)
#1880
Jeg støtter STOP fredning af Marbæk. 🤞Lisbeth Sand (Hjerting, 2023-02-28)
#1881
Det er korrekt, at DN vil fjerne 30.000 træer i Marbæk. Alle Sitka skal væk fordi de ikke er hjemmehørende, det samme skal skovfyr. Sitkagranerne udgør en væsentlig del af Marbæk, de er her fordi de giver værdi til området. De kan tåle klimaet langs vestkysten, og har givet læ, som ingen andre træer har formået. Dermed har de også hjulpet mange andre arter på vej, som ellers ville have meget svære betingelser herude. Takket være dem, er der skønt at komme i Marbæk, også når blæsten raser langs den jyske vestjysk. Her er skøn og læfyldt hele året, og sådan skal det vedblive med at være. Det er jo desværre ikke kun i Marbæk Sitkagranerne skal fjernes. Flere skovfogeder langs den jyske vestjysk, som er dem der kender skovene allerbedst (de har ikke brug for at Google sig frem) har forgæves forsøgt at råbe DN op, og få dem til at forstå, hvilken katastrofe det vil få for områderne når sitkaerne fældes. Desværre så taler de for totalt døve ører, DN ved bedst. Der er lavet en rapport for Marbæk området, og for fredningsplanerne. Den er fuld af fejl, og repræsentanten fra DN, som deltog i mødet på Hotel Hjerting den 9. februar, blev konfronteret med nogle af fejlene, og måtte indrømme, at de havde googlet sig frem til noget af indholdet. Er det virkelig niveauet for en rapport, som skal danne grundlag for Marbæks fremtid??? Under mødet kom det også frem, at honningavl i Marbæk skal ophøre eller ihvertfald begrænses, fordi honningbierne konkurrerer med de vilde bier om føden. På den baggrund kan man jo undres over, at der ikke skal forbydes at have ikke hjemmehørende kreaturer og heste til at afgræsses områderne, da de jo også konkurrerer med skovens naturlige vildt. Hvorfor forholder DN sig kun til biernes ikke til øvrigt vildt? Hvorfor denne forskel? DN siger ikke Marbæk skal indhegnes. DN vil frede Marbæk, og fælde 30.000 træer, og så skal Esbjerg Kommune komme med en plejeplan for området. Det bliver formentlig rigtig dyrt for Esbjerg Kommune, og vi ved alle at der er kamp om hver en krone i kommunekassen. Derfor vil det være fristende for Esbjerg Kommune/måske også nødvendigt at gøre det samme, som er sket mange andre steder. Nemlig at søge EU støtte til formålet, hvilket med stor sandsynlighed betyder indhegning af hele området og udsætning af kreaturer og heste, som ikke må vinterfodres (det scenarie, der ses brede sig mange steder i landet, med frygtelige konsekvenser for de udsatte dyr), og for brugerne af skovene. For at få en god debat, så savner jeg at Esbjerg Kommune skal melde ud, hvilke alternative muligheder der er for plejeplaner af området - findes der overhovedet nogen, som indebærer at den frie adgang til Marbæk kan bevares? Og hvis der gør, er de så praktisk anvendelige/er det så sandsynligt, at disse vil blive anvendt? Flugtskydningsbanen og golfbanen er ikke en del af de nuværende fredningsplaner (det kan de blive senere), men det er områderne omkring dem. Gad vide hvor sjovt det bliver at spille golf i Marbæk, når stort set alle nåletræer omkring hele golfbanen fjernes? Jeg håber golfspillerne kommer på banen mens tid er, og får skrevet under på protesterne, for uanset hvordan det går med plejeplanerne, så ligger det fast, at DN vil fjerne sitkagraner og skovfyr, og så bliver det unægteligt ikke så skønt at spille golf i Marbæk længere. Marbæk blev givet til Esbjergs borgere, vi skal ikke finde os i, at den bliver taget fra os. Vi vil alle gerne naturen, vi gider ikke have skudt i skoene, at vi er ligeglade, det er vi ikke, men vi har forskellig opfattelse af hvad natur er. Det er ikke nogle biologer, som uden evidens skal have lov til at tage patent på hvad natur er. Biodiversiteten i Marbæk har det allerede glimrende, og hvis der skal gøres noget godt for naturen, så er der rigtig mange andre måder at gøre det på, som giver meget mere meningen, end at frede områder, hvor sprøjtning og gødskning alledere er forbudt i forvejen, som det er tilfældet i Marbæk. Det kunne eksempelvis være opkøb af landbrugsområder, som dyrkes intensivt med sprøjtning - mulighederne er mange. Lad os stå sammen i kampen om at bevare Marbæk, både kampen om skoven og adgangen til den. Vi må tro på at fornuften sejrer hvis vi er tilstrækkeligt mange der kæmper for sagen. Derfor skriv under på protesterne, og få alle du kender til også at gøre det - TAK.Steffen Thomsen (Esbjerg, 2023-02-28)
#1882
Vi skal passe på vores skovSøren Madsen (Esbjerg, 2023-02-28)
#1883
Fordi DN skal holde sig vækPalle Rexen (Esbjerg V, 2023-02-28)
#1889
Ønsker området bevaret som det er i dag.Udskiftning af bestående grantræer ændrer
området og lyder vanvittigt.
Louis Sørensen (Esbjerg V, 2023-03-01)
#1892
Jeg skriver under fordi jeg elsker Marbæk området som den er, til gavn for dyr og natur mennesker og biodiversitetIndhegning og ødelæggelse og misforstået natur pleje er helt forfejlet.
Lis Hedegaard Larsen (Esbjerg, 2023-03-01)
#1896
Jeg er helt enig med folkene fra Guldager Highland Cattle. DN har en magt, som er helt udenfor almindelige demokratiske principper.Anne Jemsem (Esbjerg Ø, 2023-03-01)
#1897
Jeg skriver under fordi jeg mener at DN med dette ødelægger naturen i Marbæk. Tænk sig at dyrene ikke må fodres og tilses.Jeg mener det er en forbrydelse.
Niels Bo Olldag (Juelsminde, 2023-03-01)
#1904
Fordi at dyrene skal have det godt og at dyrene er godt for naturplejenHenry lykke Stokholm (Bramming, 2023-03-01)
#1905
Urigmlig det naturstyrelsen vil have lovgivetKarsten Lauridsen (Esbjerg, 2023-03-01)
#1910
At nu må det holde med deres rewilding pjat.Steen Christensen (Gredstedbro, 2023-03-01)
#1913
Jeg skriver under fordi jeg er imod det dyrplageri rewilding har medført i DanmarkIver Ladekjær Hansen (Kolding, 2023-03-01)
#1914
Jeg skriver under fordi jeg er helt enig, desuden er jeg af den opfattelse, at DN har alt for stor indflydelse på alt for mange sager vedr. naturen i Danmark, og at den klub overhovedet ikke er repræsentativ eller mangfoldig nok til overhovedet at få indflydelse!Jørgen Juhl Poulsen (6710 Esbjerg V, 2023-03-01)
#1917
Jeg skriver under da jeg syntes DN efterhånden er en samling dyreplagere der tækkes biologer i stedet for dyrene👎Heidi Arildsen (Janderup Vestj, 2023-03-01)
#1921
Dansk naturfredningsforening er nogle rabiate tosser.Niels Larsen (Risskov, 2023-03-02)
#1922
Marbæk bør bevares som den perle det er, og med det dyreliv der findes derude nu. Nej tak til rewilding og ja tak til at highland kvæget bliver!Marianne Lønborg (Esbjerg, 2023-03-02)
#1925
Marbæk skal bevares som den erBarbara Brandt (Esbjerg V, 2023-03-02)
#1926
Jeg ønsker at bevare marbæk som det er, så dyr ikke skal sulteLene Kolby (Tjæreborg, 2023-03-02)
#1927
Jeg er imod fredning, når konsekvensen er at fodring er forbudt.Marianne Kristensen (Auning, 2023-03-02)
#1934
Jeg kan ikke støtte alt dette rewilding som Danmark pludselig er fuldstændig besat, hvor dyrevelfærd bliver fuldstændig tilsidesat.Kristina Christensen (Bjert, 2023-03-02)
#1940
Som beboer i Hjerting og daglig bruger af Marbæk Plantage i over 20 år ønsker jeg at passe på den smukke natur og bevare den som hidtil. Små justeringer er ok, men de drastiske tiltag, der lægges op til - og tilsyneladende på helt forkert grundlag (bl.a. mangelfuld og sjusket research) - er helt uacceptabelt.Pia Rasmussen (Hjerting, 2023-03-02)
#1943
Jeg skriver under fordi Danmarks Naturfredsforening bør lære naturen at kende ude i naturen fremfor bag et tastatur.Simon Buster Tykgaard (Esbjerg, 2023-03-02)
#1944
Fordi ingen dyr skal sulte fordi tossede biologer siger det 😰Tanja Hagensen (Broager, 2023-03-02)
#1945
At det skal de ikke have lov til. Børnene bliver da kede af det så kan vi ikke længere bruge dagen på fordybninger i kreaturerne på marken ellers dejlig med let adgang til dem uden at skulle helt ud på landet.Jane Jørgensen (Esbjerg, 2023-03-02)
#1947
Dyrplageri er forbudt. Og den form foran drive naturen, hører fortiden tilThorfinn Thomsen (Vorbasse, 2023-03-02)
#1949
Jeg er meget uenig med naturfredning forening, i at Marbæk ikke skal bibeholdes at dyrenen kan gå frit og få foder på årstiden hvor der ikke er mulighed for at de kan få fodret fra naturen. Vi skal bevare den natur der er i Marbæk med de træer der er i dag.Lone Husted (Esbjerg, 2023-03-02)
#1951
Det er det eneste rigtige at gøre! Se på dyrene i Mols Bjerge. Det har intet med dyrevelfærd at gøre.Sara Flokiou (Fredericia, 2023-03-02)
#1959
Jeg skriver under fordi, at jeg er meget imod, at dyr skal sulte. Jeg er normalt et meget lovlydigt menneske, men jeg ville til hver en tid bryde loven, hvis jeg så dyr havde det skidt. Det er forfærdeligt, at rewilding er lovligt. Dyr skal passes med foder og dyrlægehjælp, hvis det er nødvendigt. Alle dem, som går ind for rewilding, skulle selv prøve at sulte, dø af sult og undvære lægehjælp, når det er nødvendigt. 😠😠😠😠😠Lone Clemmesen (Haarby, 2023-03-02)
#1965
DN har taget en idiotisk beslutning uden at involvere relevante parter…Stefan Thomsen (Esbjerg, 2023-03-02)
#1966
Forslaget har katastrofale konsekvenser for dyrelivet i området. Regenerativ kvæg dyrkning.Forslaget vil være et tab både for naturen og de danskere der nyder godt af det bæredygtige arbde der udføres af landmænd som fx Guldager highland cattle.
Jakob Parlo (Gentofte, 2023-03-02)
#1968
Vi skal passe på dyrene der passer på vires naturLene Nielsen (Kolding, 2023-03-02)
#1971
Det er en misforståelse at dyr bag hegn selv skal skaffe tilstrækkelig føde på et afgrænset areal.Jeanett Sørensen (Fanø, 2023-03-02)
#1972
Det er forkert og lad dyrene være, de er den største del af naturen!Niklas Kofoed (Skibby, 2023-03-02)
#1974
Det er en lodret løgn, at man ikke både kan tilskudsfodre indhegnede dyr, samtidig med at de yder naturpleje - ligesom det er at pisse på skatteyderne, og økonomisk hårdt trængte mennesker, at bruge så svimlende summer penge på at indhegne den danske natur!Helena Wulf Coco Stoltze (Karup J, 2023-03-02)
#1976
Det giver ikke mening, at arealet ikke kan afgræsses på naturlig vis uden at man må vinterfodre, således at dyrene ikke sulter.Tina Dam Rasmussen (Sydals, 2023-03-02)
#1978
Praksis omkring forløbet her, er under al kritik og, kan på sigt gøre mere skade end gavn for naturen.Ole Greve (Faaborg, 2023-03-02)
#1979
Jeg ikke mener dyr skal lide under rewildingNaja Jensen (Henne, 2023-03-02)
#1982
Det er et fantastisk sted at gå tur, som det er nuMette Tang (Esbjerg, 2023-03-02)
#1983
Jeg støtter alm. sund fornuft. At de levende individer der plejer naturområder, skal have det godt. Det vil sige at de skal fodres når der ikke er næring nok. Jeg er ikke imod biodiversitet, men det skal gå hånd i hånd med dyrenes livskvalitet, røgt og pleje. Ens regler for ALLE som holder dyr bag hegn.Pernille Lamp (Kolding, 2023-03-02)
#1984
Bevar området, som nu, med kommunens ansvar for området. Dansk naturfredningsforening kammer helt over.Gunner Holm (Esbjerg V, 2023-03-02)
#1985
Elsker at køre en tur til Marbæk, og se på dyrene.Jonna Benjaminsen (Esbjerg V, 2023-03-02)
#1991
Fordi der er den skønneste orden i det områder og har været det i mange den nye forslag er uden reel forbindelse med hvad der foregår. de nye forslag er ødelæggende og ikke fremmende.Ane Marie Porsborg (Guldborg, 2023-03-02)
#1994
DN spænder ben for så meget over hele landetElsebeth Andetsen (Sejeø, 2023-03-02)
#1996
Stop fredning af MarbækJeanette Mehlsen (Esbjerg V, 2023-03-02)
#1998
Det giver ingen mening for områdetMorten Martzak (Alslev, 2023-03-02)
#2000
Fredningsforslaget er urimeligt og måden processen håndteres på er højest sandsynligt ulovlig.Henrik Flyman (København, 2023-03-02)