Sig nej til lukning af Bogbussen/Det mobile bibliotek i Asaa og resten af kommunen

I årets spareforslag lægger Brønderslev Kommune op til at reducere eller spare det mobile bibliotek væk i Asaa.
Det er vigtigt, at også vi i de små byer har adgang til et bibliotek og biblioteksfaglige medarbejdere, der hjælper og servicerer borgere, institutioner og dagplejere.
Det mobile bibliotek er ikke bare et sted, hvor man kan låne bøger; det er et knudepunkt, der spiller en uundværlig rolle i at styrke fællesskabet, fremme dannelse/uddannelse og give alle borgere lige adgang til information og viden.
I det mobile bibliotek kan alle få hjælp til at finde spændende læsestof og få oplevelser, der betyder, at interessen for læsning og læring forbindes med noget positivt. Dette understøttes især af det mobile biblioteks biblioteksfaglige medarbejdere og deres fokus på at skræddersy og levere indhold til borgere, dagplejere, børnehaver og skoler.    Asaa's borgere vil komme til at opleve en markant forringelse i adgangen til biblioteket og lån af materialer i nærområdet, hvilket kan betyde, at færre læser, at nogle stopper med at læse - og at nogle aldrig begynder.
Alle skal have lige ret og adgang til lån af bøger, og mange vil undlade at benytte biblioteket, hvis afstanden bliver for stor og adgangen for besværlig. Det gælder også i Asaa.
Et bibliotek er en institution, der er åben for alle – uanset alder, baggrund eller økonomisk status. Det er et af de få offentlige steder, hvor alle har lige adgang til viden og kultur, gratis. Yderligere forringelser af det mobile bibliotek vil ramme de mest sårbare i vores samfund hårdest: børn, ældre, arbejdsløse og personer med lav indkomst.
Selv om der tilbydes alternative løsninger for det mobile bibliotek, vil de forringelser, vi i Asaa imødeser, have vidtrækkende negative konsekvenser, der langt overgår de umiddelbare økonomiske besparelser.  Det er afgørende, at vi bevarer vores mobile bibliotek og fortsat investerer i vores fællesskab og fremtid.

Vi siger derfor nej til forringelser for Asaa's mobile bibliotek!

Samrådet Østkysten v/Bent Jørgensen    Kontakt forfatteren af dette andragende