Silkeborgvej

Niels Peter Jensen

/ #8 Generel kommentar

2013-11-03 13:54

Tak for et godt initiativ.
Efter min opfattelse er der tale om 2 forskellige store udfordringer: 1) Den manglende overholdelse af færdselsreglerne på Silkeborgvej – 2)Den alt for store færdsel og høje fart mv. i hele området nord for Silkeborgvej.
Idet Silkeborgvej naturligt er en hovedfærdselsåre til og fra Århus, er der tale om en vanskelig problemstilling, som ville være løst hvis blot alle trafikanter overholdt færdselsreglerne. Jeg vil ikke undlade at nævne, at jeg som mange andre oplever at der køres over for rødt, at der overhales på alle mulige ulovlige måder. Jeg tør aldrig køre direkte overfor grønt, når jeg skal passere Silkeborgvej, hvilket fortæller alt.
Med hensyn til trafikken i området nord for Silkeborgvej, er der ingen tvivl om, at denne er blevet kraftigt forværret med åbningen fra Gellerup til Dr. Holst vej. Så alene en lukning af denne for almindelig trafik (fortsat have den åben for buslinier) ville hjælpe. På Dr. Holst vej er der chikaner – men hvorfor der i sin tid blev åbnet op på Klokkervej – som nærmest fremstår som en lige racebane (og desværre benyttes som en sådan) har jeg aldrig forstået. At der samtidig er tale om en skolevej, gør det kun endnu mere uforståeligt.
Det må kunne lade sig gøre at inddrage Gammelgårdsskolen i problematikken.
Med hensyn til alle de øvrige veje i området, må det kunne lade sig gøre, at få etableret chikaner eller andre foranstaltninger (måske blot vigepligter på kryds og tværs) og indføre en fast hastighedsgrænse på 30 km i timen i hele området. Jeg kan ikke finde argumenter for, at dette ikke skulle kunne lade sig gøre.