Stop Marselistunnelen. Brug pengene på velfærd!

HeinrichP

/ #1 Den ønskede effekt

2013-04-19 07:32

Tunnellens ønskede effekt er at forbedre færdselssikkerheden for cyklister, fodgængere og i det hele taget beskytte mindre billister mod de store lastbiler, som bliver tvunget igennem vejene, der, når letbanebyggeriet står færdigt, vil være indsnævrede eller helt nedlagte. Derfor bygger man tunnellen - for at få lastbiler og andre større køretøjer væk fra ovenjordsvejene - samtidigt med, at man anlægger "motorvejs-cykelstier", altså ekstra brede cykelstier i begge retninger, som man har prøvekørt i København.

Uddybning:
Med den nye letbane vil man nedlægge op til flere veje, og andre snævres ind til et spor. Da tunellen kommer til at ligge omkring den gamle Marselis Boulevard Kystvejen/Strandvejen, skal der som sagt en del lastbiler til og fra havnen og videre gennem disse nu indsnævrede veje. Man har i mange år ment, at man bør gå ind i at nedbringe CO2 (derom alene kan man diskutere), og derfor har man partipolitisk gået ind og sagt, at man vil have lastbilerne og større køretøjer væk fra byens veje; (1) for at nedbringe "lastbil-os", og (2) for at forbedre kørselssikkerheden for de øvrige billister og derigennem nedbringe CO2 og få flere til at benytte sig af offentlige transport og måske endda leje byens cykler. Derfor vil byen faktisk tjene flere penge på at bygge denne tunnel end at lade være, selvom den ønskede "velfærdseffekt" i første øjemed vil have lange udsigter.
Yderligere, så er der EU-støtte på, så det er skam ikke "vores" penge, som bliver beskåret fra velfærden, og det vækker måske heller ikke til undring i disse krisetider - såvel på den rent fiskale som på den politiske side - at SF bakker ud og prøver at redde skindet, netop som vi udskriver Kommunalvalg i Århus efter sommerferien :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Marselistunnelen