Stop Marselistunnelen. Brug pengene på velfærd!
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Stop Marselistunnelen. Brug pengene på velfærd!.
HeinrichP |
#1 Den ønskede effekt2013-04-19 07:32Tunnellens ønskede effekt er at forbedre færdselssikkerheden for cyklister, fodgængere og i det hele taget beskytte mindre billister mod de store lastbiler, som bliver tvunget igennem vejene, der, når letbanebyggeriet står færdigt, vil være indsnævrede eller helt nedlagte. Derfor bygger man tunnellen - for at få lastbiler og andre større køretøjer væk fra ovenjordsvejene - samtidigt med, at man anlægger "motorvejs-cykelstier", altså ekstra brede cykelstier i begge retninger, som man har prøvekørt i København. Uddybning: Med den nye letbane vil man nedlægge op til flere veje, og andre snævres ind til et spor. Da tunellen kommer til at ligge omkring den gamle Marselis Boulevard Kystvejen/Strandvejen, skal der som sagt en del lastbiler til og fra havnen og videre gennem disse nu indsnævrede veje. Man har i mange år ment, at man bør gå ind i at nedbringe CO2 (derom alene kan man diskutere), og derfor har man partipolitisk gået ind og sagt, at man vil have lastbilerne og større køretøjer væk fra byens veje; (1) for at nedbringe "lastbil-os", og (2) for at forbedre kørselssikkerheden for de øvrige billister og derigennem nedbringe CO2 og få flere til at benytte sig af offentlige transport og måske endda leje byens cykler. Derfor vil byen faktisk tjene flere penge på at bygge denne tunnel end at lade være, selvom den ønskede "velfærdseffekt" i første øjemed vil have lange udsigter. Yderligere, så er der EU-støtte på, så det er skam ikke "vores" penge, som bliver beskåret fra velfærden, og det vækker måske heller ikke til undring i disse krisetider - såvel på den rent fiskale som på den politiske side - at SF bakker ud og prøver at redde skindet, netop som vi udskriver Kommunalvalg i Århus efter sommerferien :) http://da.wikipedia.org/wiki/Marselistunnelen |
HeinrichP |
#2 (fortsat)2013-04-19 07:46Hvis der rent faktisk var indhold og sammenhæng mellem dét der bliver sagt, og dét der bliver gjort, så kunne jeg gå med til det, men første etape af byggeriet er altså gået i gang for tre år siden. Det nytter simpelthen ikke at udviklingen bliver bremset i Århus, fordi vejnettet ligger til hinder for netop dét - præcis, hvad der skete i Grenå for mange år tilbage, da man ikke ville stille midlerne til rådighed til en fuld motorvej til/fra Grenå havn mod Århus. |
Rune Popp |
#3 Re: Den ønskede effekt2013-04-19 08:26#1: HeinrichP - Den ønskede effekt Du fremhæver en række kritikpunkter, lad mig forsøge at svare på dem: "Derfor bygger man tunnellen - for at få lastbiler og andre større køretøjer væk fra ovenjordsvejene - samtidigt med, at man anlægger "motorvejs-cykelstier", altså ekstra brede cykelstier i begge retninger" De cykelstier du referer til bygges i forbindelse med første etape af projektet, som primært relaterer sig til krydset mellem ringvejen og motorvej syd, samt Åhavevej. Det arbejde nærmer sig sin afslutning, og det er slet ikke det vi tager stilling til med dette initiativ. "Man har i mange år ment, at man bør gå ind i at nedbringe CO2 (derom alene kan man diskutere), og derfor har man partipolitisk gået ind og sagt, at man vil have lastbilerne og større køretøjer væk fra byens veje; (1) for at nedbringe "lastbil-os", og (2) for at forbedre kørselssikkerheden for de øvrige billister og derigennem nedbringe CO2" Den rapport som kommunen har fået udarbejdet (http://www-marselisboulevard-dk.version3.dk/file/29/pdf) kigger på samfundsøkonomiske gevinster ift. støj- og luftforurening. På side 268 i tabel 9,7 er der tal for disse gevinster. Her ses det at hvis man bygger en tunnel får man rigtig nok en større samfundsøkonomisk gevinst hvert år i forhold til hvis man bygger støjafskærmning. Til gengæld er der ingen luftforureningsmæssig gevinst ved at bygge tunnelen. Når tunnelløsningen er så meget dyrere, er det en virkelig dårlig løsning. Dertil kommer årlige driftsomkostninger på 15-20 millioner. Yderligere, så er der EU-støtte på, så det er skam ikke "vores" penge, som bliver beskåret fra velfærden Det er rigtigt at EU yder et bidrag til byggeriet. Det beløber sig til 124 millioner - Derudover finansierer staten og havnen også en del af projektet. Det efterlader stadigvæk en meget stor del af regningen hos de aarhusianske skatteydere. Derfor synes vi det er rimeligt at der bliver sat fokus på om pengene nu også bruges fornuftigt (http://marselisboulevard.dk/file/806/pdf)
|
Gæst |
#42013-05-14 05:16Flyt Banegården ud så gennemkørende tog kan køre gennem, og brug Banegraven i stedet til lastbilerne og andre der skal til havnen.
Så kan de gennemrejsende få kortere rejsetid, og vi undgår at alle aarhusianere skal ind til centrum for at komme ud af Aarhus.
Letbanen kan så stå for transport mellem den nye banegård og centrum |
Gæst |
#52013-05-14 20:13Lastbilerne bør få grøn bølge så de larmer mindst muligt. Jyllands Alle og Skanderborgvej kunne eventuelt graves under boulevarden. Trafikstøj er et kæmpe problem overalt i Aarhus og kan kun løses ved at stille krav til nye dæk og motorer. Tunnelen var blot en studehandel for at få vedtaget masterplanen for havnen. Det bør man erkende og det har Flemming Knudsen erkendt - på trods af at han faktisk bor ved Marselis Boulevard. |
Gæst |
#72013-05-15 13:40Vi har mange andre muligheder for en løsning af det problem som Tundlen.Hvorfor bruger vi ikke banegraven.! denne mulighed er oplagt den helt rgtige løsning.. Vi kan også bruge den bane som er lagt fra containerhavnen, denne vej var den allerbedste løsning. Så skulle vi slippe helt for problemet med den meget diselos. Der kunne laves en opsamlingsplads containerer ved motorvejen hvor man så kunne sætte dem på ladstbilerne til vidre befordring. Jeg kan ikke forstå politikerne på Århus Rådhus. De ser ikke at vi skal bruge flere penge til de svageste i samfundet. Der er nogle af dem som tænker mest på en stor by med stothedsvanvid. Sådan kunne jeg blive ved med at finde dumme politiker løsninger. Mvh. Hans. |
|
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2087 Oprettet: 2024-10-02
Behold billedkunst i 1.klasse
5307 Oprettet: 2024-03-27
Vi skal have bus 9A tilbage!
700 Oprettet: 2024-10-09
Stop med at investere vores fælles pensionspenge i våben til Israel!
4867 Oprettet: 2024-07-19
Bevar bibliotekerne på Fanø
364 Oprettet: 2024-10-01
Imod genbrugsplads på Fabriksvej/Hindselsvej
275 Oprettet: 2024-10-05
Stop dyreforsøg på hunde og grise hos Scantox i Viby Sjælland
711 Oprettet: 2024-09-16
DR: Overhold jeres public service-kontrakt
649 Oprettet: 2024-09-18
Søruplund Nej Tak
213 Oprettet: 2024-09-30
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
183 Oprettet: 2024-10-29
Stop besparelserne på specialområdet - Trekløverskolen i Randers
784 Oprettet: 2024-09-27
Behold Tilskuddet til Græsk og Latin A i gymnasiet!
2259 Oprettet: 2024-09-06
Akademikere: vores pensionsmidler skal ikke finansiere et folkedrab
282 Oprettet: 2024-09-29
Direkte og sikker sti til Favrholm station
909 Oprettet: 2024-09-17
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
3062 Oprettet: 2024-06-01
Bevar specialsygeplejerske Laila Barkani's stilling
86 Oprettet: 2024-10-24
Ekstraordinær Generalforsamling FGK
83 Oprettet: 2024-10-21
Klage over byggestøj
81 Oprettet: 2024-10-23
IMOD SOLCELLER I DET ÅBNELAND - FYN
70 Oprettet: 2024-10-02
Bevar Palads
28114 Oprettet: 2020-05-16