Behold billedkunst i 1.klasse

beholdbil2.png

Ny folkeskoleaftale - Billedkunsttimen i 1.klasse skal fjernes - hvad tænker de på?

I den nye folkeskoleaftale som blev lanceret tirsdag d.19. marts af undervisningsministeren Mattias Tesfaye og folkeskoleforligskredsen, har man besluttet at fjerne billedkunsttimen.

Med en skoledagsorden om mere praksisfaglighed, mindre skærm og bedre trivsel, har vi svært ved at forstå, at man netop vælger at fjerne et praktisk fag som billedkunst i 1.klasse, hvor deres virkelyst, kreativitet og fantasi står på spring for at blive sat i spil og udfordret af en kvalificeret billedkunstundervisning. Der må være sket en fejl.

Vi vil gerne have robuste børn, som tør tænke selv, kan få ideer, tør være kreative og eksperimenterende. Det er det der arbejdes med, når vi har billedkunst. Også helt fra 1.klasse.

Vi lever i en billedkultur, hvor størstedelen af al kommunikation er visuel. Det betyder også, at børn både røres af billeder, manipuleres af billeder og væmmes ved billeder. At se på billeder, at forstå billeder og selv udtrykke sig i billeder er derfor af afgørende betydning helt fra 1.klasse, som en måde at deltage i og begribe verden på. Børn har brug for mere end det talte og det skrevne sprog.

Det er ikke billedkunstundervisning, når der tegnes en umiddelbar tegning til en tekst, klippes et gækkebrev eller laves en foldebog i dansk. Det er praktisk dansk. At klippe geometriske figurer i matematik er praktisk matematik. I Billedkunst lærer eleverne at tænke med hænderne inden for flere forskellige udtryksformer og materialer i et billedkunstværksted, modsat hvad der er mulighed for i et almindeligt klasseværelse.

Evnen til at kunne begå sig i en billedverden er ikke noget man er født med, det er noget der skal øves og læres. I billedkunstundervisningen kvalificeres og udvikles elevernes billedsprog både analogt og digitalt.

Elever i 1.klasse glæder sig til billedkunst.

Derfor vær med til at påvirke politikerne. Skriv under på, at vi skal beholde billedkunst i 1.klasse.

Danmarks Billedkunstlærere

Husk at konfirmere din underskrift. Du får en mail i din mailboks. Tjek også spamfilter.

DBKL_-_logo1.png

Lykke Østrup Andersen, Landsformand i Danmarks Billedkunstlærere    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Lykke Østrup Andersen, Landsformand i Danmarks Billedkunstlærere tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.