NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post

Thomas Braad Perret-Gentil

#452 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-06 18:18

#451: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Din - undskyld udtrykket - høkerregning hænger ikke sammen. Det sydlige Hårup bliver ramt og vil ligge lige for enden af en evt. landingsbane ved Thomasminde. Alene på Håruptoften ligger der 11 hustande. Lad os tage et hurtigt gennemsnit på 3 personer per hustand og så er vi oppe på 33. De fem gårde kan jeg iøvrigt heller ikke genkende. Det er nærmest symptomatisk for lufthavnstilhængerne at I tror vi er en flok bonderøve, som kun kan tænkes at bo på landbrugsejendomme. Prøv dog at åbn Google Maps og tjek et satellitbillede....

"Den bedste indikator for flystøj er Lden" - nej, jeg er uenig. Det er den målemetode som Miljøministeriet oftest bruger, da den giver god mening ved vejstøj og støj fra større industri hvor man måler over tid og taler i gennemsnit. Det siger næsten sig selv, at måler man således ved en lufthavn, så får man nogle ganske lave værdier da der hovedsagligt er kraftig støj når flyene stiger op og ned. Her er støjen dog meget høj, men set over en tidsperiode vil gennemsnittet blive lavt.

Lmax værdier er til gengæld vægtede maximal værdier. Vægtede forstået således at det menneskelige hørbare område har fået højere vægtning end det øvrige spektrum. Forskning på Aalborg Universitet har forøvrigt vist at denne vægtning ikke er retvisende, men lad os lade det ligge for nu. Grontmij har også medtaget disse værdier på side 4 i Bilag til afsnit 7. Se bort fra at værdien kaldes Lmax,nat - flyene larmer på samme niveau i dagtiden. Det blå område, 70dB, er temmelig stort og baseret på tal fra Danmarks Statistik summerer dette op til ca. 29000 mennesker. Alene i Hornslet bor der ca. 5500 mennesker og i Skødstrup/Løgten 7300 mennesker. Så uden at gå i yderligere detaljer, så vil jeg hermed påstå at de 1000 mennesker er meget groft underestimeret.

Og mit efternavn er ganske unikt, så det er en smal sag at finde ud af dels hvor jeg bor og hvad jeg laver. Man vil se at jeg dels bor i det sydlige Hårup og ikke er landmand....

Svar

Ole Egholm Jackson

#453 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-06 20:00:00

#452: Thomas Braad Perret-Gentil - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  


Du bad om en høkerregning, og fik en :) - og jeg fik så en tilbage.

Det er en ærlig sag hvis man ikke anerkender de officielle analysemetoder fra miljøstydelsen og konklusionerne fra Grontmji's rapport - Men hvis det er tilfældet bør det fremgå klart når politikere og modstandere udtaler sig om støj. Ligesom man bør forklare hvor de 29.000 kommer fra.

Du skriver så nu det er ved at se på 70 dB i nattestøj, men det tal er ikke miljøstyrelsens beregningsgrundlag, den anvendte grænse for nattestøj er 80 dB i byer. (70 dB er en grænse for hvornår man bør overveje om der skal laves udstykninger i det åbne land).

Så man kan spørge: hvor kommer det fra at 70 dB bør være grænsen? Og hvorfor bør det tal overføres til dagssituationen og erstatte middelstøjen Lden? Har du noget belæg for det?


Middelstøjen Lden er nu engang den der anvendes i Danmark til at beskrive støjen udendørs fra flytrafik. Det står sort på hvidt i vejledning fra miljøstyrelsen - støj fra flyvepladser:

Som man kan læse i vejledningen er det ikke kun et gennemsnit, men et vægtet gennemsnit som indberegner max. støj fra flyene (A-vægning).

Her er et citat fra afsnit 8 fra

vejledning fra miljøstyrelsen - støj fra flyvepladser:

DENL-metoden (Day-Evening-Night-Level).

Metoden er baseret på dosismål.
I Danmark har man siden 1976 anvendt DENL-metoden til at beskrive flystøj. Ved valg af metode blev der lagt vægt på DENL-metodens enkle principper og at den næppe ville blive forældet inden for en overskuelig fremtid. [...]
DENL-metoden er baseret på det konstante, ækvivalente A-vægtede lydtrykniveau LAeq, kort kaldet ækvivalentniveauet, idet de enkelte støjbegivenheder vægtes afhængigt af det tidspunkt på døgnet og ugen, hvor de forekommer...

Mit efternavn er også ret unikt, man vil sikkert kunne google jeg bor i Aarhus N. og ligesom så mange andre synes jeg østjyllands lufthavnsbetjening er temmelig ringe. Derfor synes jeg i det mindste vi skal undersøge om lufthavnen kan flyttes, og være fair overfor de analyser der kommer.