NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post


Gæst

#451 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-05 20:20

#450: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Jeg går ud fra du mener hvor mange der bliver generet - at blive berørt er jo ikke så relevant. Alle der bor i Danmark kender til at blive berørt af støjkilder, det er kun når støjen bliver generende der er grund til at diskutere det i denne sag.

Den bedste indikator for flystøj er Lden, (Grontmjis rapport bilag 7 side 2 og 3). Rapporten tager udgangspunkt i 1.000.000 årlige operationer, næsten dobbelt så mange operationer som i Tirstrup - hvis der er færre operationer vil færre blive generet.

I den østjyske byregion er befolkningstætheden 125 indbyggere/km2.

Dette tal indbefatter byer, så der er en lidt lavere befolkningstæthed i det åbne land omkring Thomasminde, men i mangel af et mere præcist tal  er det 125 jeg regner med.

 

Man kan se overskridelser på merre end 60dB på et areal der er ca. 7 km2 (fra E45 til Bendstrup) dvs. 7 x 125 = 875.

Derudover er der en lille støjoverskridelse i den vestligste del af Skødstrup, ca. 15.000m2.

Regner man med en tæthed i parcelhuskvarterer på 21 husstande pr. ha (10000m2) med fire i hver, er det ca. 120 beboere. 

Ca. 5 gårde i Hårup. bliver støjplaget, måske 20 mennesker.

Ialt bliver altså lidt over 1000 mennesker ramt af støj der ligger over grænsen for hvornår den bliver generende.

 

Nattestøjen vil genere det samme antal, eller lidt færre (se side 5). Dog hvis der lander/letter fly til USA og Asien om natten (se side 4)  vil ca. 25 ha. i Skødstrup, 4 ha. i Hårup og 1 ha. i Hinnerup blive generet = 2500 indbyggere, dvs. ca. 3500.

Det er dog nok ikke så sandsyndligt - det gør der ikke engang i Billund.

 

Svar

Thomas Braad Perret-Gentil

#452 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-06 18:18:57

#451: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Din - undskyld udtrykket - høkerregning hænger ikke sammen. Det sydlige Hårup bliver ramt og vil ligge lige for enden af en evt. landingsbane ved Thomasminde. Alene på Håruptoften ligger der 11 hustande. Lad os tage et hurtigt gennemsnit på 3 personer per hustand og så er vi oppe på 33. De fem gårde kan jeg iøvrigt heller ikke genkende. Det er nærmest symptomatisk for lufthavnstilhængerne at I tror vi er en flok bonderøve, som kun kan tænkes at bo på landbrugsejendomme. Prøv dog at åbn Google Maps og tjek et satellitbillede....

"Den bedste indikator for flystøj er Lden" - nej, jeg er uenig. Det er den målemetode som Miljøministeriet oftest bruger, da den giver god mening ved vejstøj og støj fra større industri hvor man måler over tid og taler i gennemsnit. Det siger næsten sig selv, at måler man således ved en lufthavn, så får man nogle ganske lave værdier da der hovedsagligt er kraftig støj når flyene stiger op og ned. Her er støjen dog meget høj, men set over en tidsperiode vil gennemsnittet blive lavt.

Lmax værdier er til gengæld vægtede maximal værdier. Vægtede forstået således at det menneskelige hørbare område har fået højere vægtning end det øvrige spektrum. Forskning på Aalborg Universitet har forøvrigt vist at denne vægtning ikke er retvisende, men lad os lade det ligge for nu. Grontmij har også medtaget disse værdier på side 4 i Bilag til afsnit 7. Se bort fra at værdien kaldes Lmax,nat - flyene larmer på samme niveau i dagtiden. Det blå område, 70dB, er temmelig stort og baseret på tal fra Danmarks Statistik summerer dette op til ca. 29000 mennesker. Alene i Hornslet bor der ca. 5500 mennesker og i Skødstrup/Løgten 7300 mennesker. Så uden at gå i yderligere detaljer, så vil jeg hermed påstå at de 1000 mennesker er meget groft underestimeret.

Og mit efternavn er ganske unikt, så det er en smal sag at finde ud af dels hvor jeg bor og hvad jeg laver. Man vil se at jeg dels bor i det sydlige Hårup og ikke er landmand....