Takkebrev: Kære alle jer, som har stået frem med jeres historie

Kære alle jer, som er stået frem med jeres historier

Vi skylder jer en tak.

Gennem de utallige historier om krænkende adfærd, upassende kommentarer og ubehagelige beskeder har vi fået et kendskab til den medieverden, vi som journaliststuderende og kommende praktikanter skal ud i. En verden hvor sexisme har været - og fortsat er - en kultur.

Vi forstår, at her er tale om et udbredt problem. Et problem, som finder sted i alle lag af hierarkierne i branchen. Det finder sted blandt kollegaer. Men det drejer sig også om ledere, som udnytter deres magtposition til at udføre krænkende adfærd.

Når vi bruger ordet sexisme, skal det forstås i alle dets betydninger. Nogle har modtaget sjofle kommentarer. Andre har fået tilsendt krænkende beskeder. Andre igen har oplevet uønsket seksuel adfærd fra kolleger eller chefer. Med det sagt, er det vigtigt at forstå, at disse eksempler kun er symptomer på et langt større og strukturelt problem.

Vi forstår, at alle køn kan blive udsat for sexistiske bemærkninger og sexistisk adfærd. Når det er sagt, er det primært kvinder, som oplever en sexistisk adfærd fra deres mandlige kollegaer eller sågar chefer. Derfor henvender denne tak sig til alle – men særligt kvinder.

Det kræver mod, at I stiller jer frem og deler jeres historie med omverdenen. Mange af jer bliver mødt med skepsis eller beskyldes for selv at være skyld i de sexistiske handlinger. Derfor er det ikke en selvfølge, at I stiller jer frem. Og derfor er en tak til jer endnu mere på sin plads.

Tak, for at I har kridtet banen op.

Ved at underskrive accepterer jeg, at Journaliststuderende vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Jeg giver samtykke til behandling af de oplysninger jeg angiver i denne formular, til følgende formål: