Red den historiske Taulov Station fra nedriving, og skab et levende kulturhus

DSB har ansøgt om nedrivning af stationen i Taulov. Da den er bevaringsværdig, kan DSB ikke ødelægge den uden kommunens godkendelse, og sagen skal desuden i offentlig høring. Her har vi mulighed for at protestere, og dermed påvirke beslutningen.

Foreningen Taulov Station ønsker at omdanne stationsbygningen til et levende kulturhus til gavn for alle i byen. Vi har aktivt forsøgt at forhandle med DSB om overtagelse, men DSB har blank afvist vores bud, og ønsker ikke at gå i dialog om en anden model.

taulov_station.png

Hvorfor så bevare stationen?

1) Den er værd at bevare: Stationen er en af de ældste bygninger i Taulov. Byen er vokset op omkring stationen, og "Taulov Stationsby" er udnævnt af Kulturarvsstyrelsen til bevaringsværdigt landsbymiljø. Den gamle del af Taulov vil være et fattigere sted uden den.

2) Den har en vigtig historie: Stationen var base for modstandsbevægelsens Taulovgruppe, likvideret af den tyske besættelsesmagt blot 14 dage før krigens slutning. Forsvinder bygningen, forsvinder en god mulighed for at fortælle den historie fremover.

3) Taulov har brug for den: Taulov, kommunens andenstørste by, har intet forsamlingshus, ingen café, intet musiksted, ingen iværksætterlokaler. Stationsbygningens historiske, charmerende rammer er som skabt til at få det til at lykkes.

4) Fredericia har brug for Taulov: Byen er et erhvervsmæssigt guldæg for kommunen. Enorme erhvervsskatter hives ind fra de store firmaer i byen, men bruges hovedsagligt andetsteds i kommunen. Det ville klæde kommunen at investere i kultur og historie også her, for at holde Taulov attraktivt at bosætte sig i.

5) Økonomisk fornuft: DSB skal bruge over en halv million kr. (anslået) til at rydde grunden og etablere en form for plads. Det er i sidste ende vores egne skattepenge, der bruges til at ødelægge noget, vi gerne vil beholde. Det virker tåbeligt vores øjne, at man ikke hellere vil spare pengene og sælge bygningen til foreningen, uanset pris.

taulov_station2.png

Hvad så nu?

Først og fremmest skal de destruktive planer stoppes. Kommunen skal, med vores hjælp, nægte at give tilladelse til nedriving.

Dernæst skal DSB sælge bygningen. Vi vil meget gerne i dialog med dem, gerne i samarbejde med kommunen. Vi er meget åbne for modeller, herunder kommunalt ejerskab eller støtte. Faktum er dog, at vi ikke kan søge om støtte - hos fonde o.lign. - til den nødvendige ombygning, hvis vi ikke står som ejer. Så længe DSB er ejer, kan vi ikke komme et skridt videre.

Foreningen Taulov Station    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive accepterer jeg, at Foreningen Taulov Station vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.

Jeg giver samtykke til behandling af de oplysninger jeg angiver i denne formular, til følgende formål: