Forlæng dagpengeretten

Eva
Gæst

/ #5 Eller tilbyd jobs til de langtidsledige

2013-04-19 14:24

 

Som langtidsledig bliver man syg af al den mistænkeliggørelse man bliver udsat for og af alle de krav der stilles, feks. om at søge job der ikke findes.

Hele akutjob-ordningen er et spil for galleriet. De der er i arbejde hører bare, at de arbejdsløse får tilbud, som de ikke vil tage imod, og dermed er de dovne og selvforskyldte; når sandheden er er mange er trætte af at møde op til en samtale, der endnu engang kun handler om at jeg skal være bedre til at sælge mig selv. En samtale hvor jeg direkte (med en bisidder fra A-kassen som vidne) får at vide, at der ikke *er* flere jobs at få og heller ingen øremærkning af jobs til langtidsledige. Der er med andre ord ingen forskel fra før man smed 330.000.000 kr ud på denne ordning, bortset fra at man, nu hvor alle er indkaldt samtidigt, sidder på nakken af hinanden i et stort, larmende lokale med mangel på stole til de ventende.

Det nytter ikke noget, selv hvis der bliver skabt 100.000 nye jobs, hvis man, som jeg, er ufaglært, tæt på 60 og uden mulighed for efterløn. De jobs vil automatisk blive besat af de korttidsledige - og Fanden tager de sidste.

Nogle politikere har indvendt, at øremærkede jobs til de langtidsledige "blot svarer til at røre rundt i gryden!". Det er selvfølgelig rigtigt, at det ikke nedbringer antallet af arbejdsløse. Men enhver, der har bare den mindste forstand på madlavning, ved, at hvis man ikke rører rundt i gryden, så brænder maden på!

I dag hedder det jobcenter, og ikke arbejdsformidling, fordi opgaven *ikke* er at formidle arbejde (vistnok endnu en af Klaus Hjorts svinestreger), men derimod at sørge for at de ledige er 'arbejdsmarkedsparate'. Dvs. at man som udgangspunkt antager, at det er de ledige, der 'fejler' noget!

Det har så affødt en hel industri af, mere eller endnu mere, humbug-agtige og grænseoverskridende aktiveringskurser; mange af dem drevet af plattenslagere uden relevante kvalifikationer, men med en baggrund i astrologi, aromaterapi eller kurser af quasi-religiøs karakter, de har taget hos af forskellige aflæggere af Scientology eller lignende.

Det bruges der 16 milliarder kr på. Regn selv ud hvor mange mindstelønsjobs, der kunne oprettes for de penge (plus de 330 millioner fra akutjob-ordningen) og øremærkes til de langtidsledige.

Rigtige jobs, vel at mærke! På den måde ville arbejdstyrken kunne holdes opkvalificeret og arbejdsmarkedsparate, i stedet for gradvist at blive invalideret og udstødt.

Forlængelse af dagpengeretten i en eller anden form er nødvendig, hvis vi ikke skal tabe en meget stor gruppe mennesker, som bare har været uheldige, på gulvet; men efter min mening ville det være bedst, hvis det var med en ordning, hvor man havde krav på et, rimeligt, jobtilbud efter en given tid.


P.S.
Er der nogen, der har lagt mærke til, hvornår ordet 'arbejdsudbud' opstod? Jeg synes i hvert fald ikke det har eksisteret så længe. Det burde rettelig hedde arbejds*kraft*udbud. Men når man udtrykker ønske om et større arbejdsudbud, så ville det jo ikke længere fungere som en tilsløring af, at det man ønsker er: flere arbejdsløse.