Støtte til PPR-psykologers åbne brev til politikerne

Kommentarer

#3001

Det er en utrolig vigtigt og aktuel problematik!

Kevin Hansen (Hasle, 2022-08-22)

#3003

Jeg genkender større mistrivsel ved børn og unge i mit arbejde som familiebehandler og arbejdet med børn og unge gennem 15 år.

Peder Bertram Andreasen (Odense, 2022-08-22)

#3005

Min datter i 8. klasse mistrives så meget at hun ikke længere går i skole.

Sisse Mikkelsen (Tappernøje, 2022-08-22)

#3006

Det er tiltrængt med en forbedring!

Henriette Christensen (Hobro, 2022-08-22)

#3010

Jeg er PPR psykolog og oplever det samme i mit arbejde

Magnusdottir Katrín (København , 2022-08-22)

#3014

Jeg er skolelærer og oplever dette hverdag.

Maja Tønnesen (Køge, 2022-08-22)

#3016

Jeg skriver under fordi jeg, som fremskudt socialrådgiver i skole og dagtilbud til fulde deler samme bekymring.

Tine Ricka (Allerød, 2022-08-22)

#3019

Jeg har et barnebarn som mistrives i vores system

Alice Kirkegaard (Bramming, 2022-08-22)

#3031

Forholdene i skoler og daginstitutioner lider under årtiers nedskæringer.

Lone Hougaard (København , 2022-08-22)

#3032

Jeg dagligt ser helt almindelige børn der mistrives pga. manglende opmærksomhed og nærvær fra pædagoger. Primært pga. de store grupper med få voksne.

Michael Beck-Hansen (Egtved, 2022-08-22)

#3033

Jeg er ENIG

Lonnie Ziebell (Slagelse+, 2022-08-22)

#3034

Jeg skriver under da jeg mener forholdende er urimelige og har været det længe.
Ddr skal sættes fokus på dette da vires børn er ddt vigtigeste vi har.

Liat Ravon (Helsingør, 2022-08-22)

#3040

Børne er vores fremtid. Børnene er også vores kanariefugle, der fortæller at der skal gøres noget nu. Vi skal turde stoppe op, være proaktive og komme den massive mistrivsel til livs - for børnenes og fremtidens skyld.

Julie Molin (Rødding, 2022-08-22)

#3043

Jeg selv er lærer og mor. Jeg kan fuldt ud bakke op om PPRs oplevelse.

Julie C F Christensen (Valby, 2022-08-22)

#3045

Vi gør noget helt forkert overfor vores børn.
Og når de og deres familie er presset ud over kanten, smides de rundt i et mangelfuldt behandlingssystem.
Det koster alt for meget på velfærden

Henriette Krantz Simonsen (Rønde, 2022-08-22)

#3047

Jeg arbejder som pædagog i en børnehave og kan tydeligt nikke genkendende til ovenstående beskrivelser. Hvis ikke vi får mulighed for at hjælpe børnene med en tidlig indsats, kommer de jo desværre, for manges vedkommende, til at "fylde i systemet" i store dele af deres liv. Lad os gøre det ordentligt fra start og give børnene de bedste vilkår til at være i og som grobund for en bedre fremtid!

Josefine Drejer (4330, 2022-08-22)

#3048

Fordi vi har oplevet inklusionens tid i folkeskolen.. Et børnemiljø, der pga. af afmagt blandt de voksne, har været fyldt med vold, mistillid, råberi, magtmisbrug mv. I dag ser vi det psykiske konsekvenser blandt de unge mennesker. Vi som samfund skylder dem “at rydde op” efter det frygtelige menneske-eksperiment, de er blevet udsat for.

Lykke Burmølle Andersen (Tanders NV, 2022-08-22)

#3052

Jeg er mor til en dreng med ASF og en pige der er ordblind. Jeg er i høj grad frustreret over systemet og den hverdag der tilbydes vores børn. Det gælder både børnehave og skole. Vi har pt. valgt at flytte vores datter til friskole. Hun har helt klart ikke fået den hjælp, hun i følge lovgivningen skulle have haft. Der har været for lidt handling.
Vores fokus er at få hendes folkeskoletid overstået, uden for mange m’en. Tænk at stå op til et job, hver dag, til opgaver som man ikke har forudsætning for at løse!!! Og hver gang der bliver lavet aftaler , svigtes de, i lærernes påbudte fokus på de fastlagte mål. Børnene er dømt til at fejle igen og igen. Enhver voksen ville knække på det - omend skifte job, hvis man havde det valg.

Jeg er selv pædagog og har arbejdet i folkeskolen i ca. 11 år. Jeg sagde op i 2017, da jeg ikke kunne stå inde for inklusionen og de vilkår jeg skulle udøve pædagogisk praksis under. Jeg kunne ikke forsvare det hverken overfor børn, forældre eller mig selv.

Som forælder oplever jeg skoleledere der forsøger at leve op til lov og økonomi - en umulig opgave! De har ikke de ressourcer der skal til. Der bliver brugt så mange midler på møder med skiftende psykologer, der vejleder personalet i en praksis de ikke kan udføre. Der bliver lavet tomme aftaler, der på papiret lever op til det nødvendige, men som ikke bliver gennemført.
Det pædagogiske personale uddannes i en praksis der er meget langt fra virkeligheden. Deres motivation er ofte en livsmission, som de må erfare ikke kan udføres. De er børnenes advokater, de har viden om børns udvikling - de ved hvad der skal til. De brænder for deres job, og de brænder ofte ud. De møder en hverdag i en splittet i en praksis, hvor det i højere grad, gælder om at nå målbare resultater på papiret og ellers få tiden til at gå, så billigt som muligt for kommunen. Klagesagerne vokser og tiden går, mens vi taber børnenes individuelle potentialer på gulvet og i stedet får nedbrudte og stressede børn, pædagoger/lærer og forældre ud af det.
Jeg skriver under på dette, fordi det er nødvendigt, at vi står sammen om at ændre vores forældede folkeskole, som efterhånden blot er en fabrik, hvor kun de der kan tilpasse sig “kassen” kommer helskindet ud i vores samfund. Resten kan sætte sig på halen og se på toget, der er kørt! Lyt nu til forældre, børn, pædagoger, lærere og PPR
Skolevægring er en overlevelsesstrategi - en naturlig reaktion.
Ansvaret ligger hos de voksne.
Mere viden - mere handling NU!

Nadia Kirkegaard Jørgensen (Bramming, 2022-08-22)

#3053

Det er altafgørende for børn og unges barndom, opvækst og udvikling - og for hele samfundet som helhed.
Det er horribelt, hvordan forholdene i de offentlige institutioner og skoler er blevet reduceret, skåret til og indskrænket over de seneste mange år. Jeg er psykolog, og jeg og mine fagfæller (og alle de øvrige fagpersoner i mødet med børnene) kan blot se til, mens vores faglighed kun lige kan strække sig til at slukke ildebrande med vandpistoler.

Isak Skjold Brix (Virum, 2022-08-22)

#3057

Jeg selv arbejder som pædagog i en institution i Aarhus Vest. Vores børnegruppe har alle og én behov for særlige insatser, hvilket på ingen måder er muligt. For at vi kan lykkes i vores arbejde, har vi brug for tid, ressourcer og nærvær så vi kan skabe de udviklende øjeblikke sammen med børnene. Som det ser ud nu, er vi desværre hele tiden nødsaget til at vurdere hvilke børn der har det “Aller værst”. Det gør ondt hver dag og jeg skriver med glæde under!

Rikke Søndergaard Rasmussen (Aarhus C, 2022-08-22)

#3063

Jeg og mine kollegaer har i årevis ikke kunne tilbyde eller give børnene det “vi VED der skal til” det er SØRGELIGT og ødelæggende for alle parter!!!
“Inklusionen” i skole og SFO har været en spareøvelse af værste karakter!!!

Rikke Petersen (Næstved, 2022-08-22)

#3066

Det er vigtigt

Emilia Bach (Dragør, 2022-08-22)

#3068

Jeg er meget bekymret for udviklingen i daginstitutionerne og mener at det i store træk er her, børnenes mistrivsel starter.

Signe Bak Gudmand-Høyer (Taastrup, 2022-08-22)

#3082

Jeg har også arbejdet i PPR og måtte forlade stillingen fordi jeg ikke længere kunne holde mig selv ud rent fagligt, fordi jeg aldrig følte at jeg rigtig kunne hjælpe lærerne, pædagogerne og ikke mindst børnene. Jeg ønsker så meget at der sker noget på det her område.

Mia Lund Kongsbak (Valby , 2022-08-22)

#3083

Jeg på nærmeste hold som både forælder og lærer tydeligt kan se, at mistrivsel blandt børn og unge vokser og jeg ser så mange frustrerede børn og forældre, som ikke får hjælp og børn som ikke har fået den fornødne voksen afstemning i institutioner og derfor ikke udvikler sociale kompentencer og voksenrelationer.

Lise Nielsen (Holstebro, 2022-08-22)

#3084

Jeg er selv pædagog og mor til en søn som overhovedet ikke er blevet set på med ordentlige øjne så nu er nok nok..

Betina Grave (Vamdrup , 2022-08-22)

#3085

Er fuldstændig enig!!

Mette Marie Clausen (Sorø, 2022-08-22)

#3091

Jeg skriver under, fordi jeg hver dag oplever præcis det ovenstående - både som mor til børn i folkeskolen og i særdeleshed som leder af en Dagbehandlingsskole.

Katrine Nordvig (Hellerup, 2022-08-22)

#3092

Jeg har, både som lærer og forælder, set og oplevet alt for mange børn, der mistrives i skolen. Vi har selv valgt at flytte det ene af vores tre børn til en lille friskole, hvor der er tid og plads til den enkelte.

Lisbeth Nedergaard (Kjellerup, 2022-08-22)

#3097

Jeg arbejder som lærer, og oplever på nærmeste hold, de frustrationer/bekymringer og tidskrævende som det ovennævnte brev beskriver.
Det vanskeliggør processen at hjælpe børn og deres familier.

Birgitte Thers Ris (Ringsted , 2022-08-22)

#3107

Jeg er speciallærer og der er meget der ikke fungerer

Linda Lund (Roskilde+, 2022-08-22)

#3108

Jeg skriver under fordi jeg arbejder som special og udviklingspædagog i dagtilbud og skole og hver eneste dag møder de børn, som opråbet beskriver … helt almindelige små mennesker, der ikke får den omsorg og nødvendige hjælp de har brug for, for at kunne overskue at være i børnehave eller i skole…helt almindelige små mennesker, der ikke får de muligheder, der er nødvendige for st de kan vokse og udvikle sig til hele sunde mennesker ….

Marianne Bossen (Jægerspris , 2022-08-22)

#3113

Jeg skriver under, fordi et samarbejde med PPR psykologerne i folkeskolen er uundværlig. Jeg bruger dem til observation, til sparring af elever der er udfordret og hjælp til min daglig undervisning, for at gøre det bedst muligt for alle elever inden for de rammer vi har.

Malene Aggerholm (Skive, 2022-08-22)

#3120

Fordi jeg som mor til et barn med kognitiveudfordringer, om nogen kender til problematikken. Har været igennem PPV, PPR og derefter udredning som heldigvis gav os billetten ind til specialklasse som redde vores dreng. Men jeg frygter og gruer for vores pige, som skal starte i skole om 1 år. Jeg er som forældre utryg, forvirret og ved ærligt ikke om jeg skal sende hende i den lokale skole, den nærliggende friskole eller privatskole. Hvor vil hun trives bedst? Og hvor kan det bedst hænge sammen for os som en familie med kognitive udfordringer. Jeg frygter hun knækker i vores skolesystem. Jeg har set det ved vores dreng, der som 6 årig ikke ønskede at leve mere, kun efter 1/2 år i skole…

Signe Lauridsen (Solbjerg , 2022-08-22)

#3129

Jeg skriver under fordi vi skal tage ansvar for mennesker og ikke systemer og mål. Vi er mennesker først og så målstyrede og vækstorienterede bagefter …

Martin Borgen (Brønshøj, 2022-08-22)

#3138

Fordi jeg mener at der skal gøres noget på området NU, inden vi taber flere generationer på gulvet. Jeg er selv mor og bakker op om folkeskolen, men ærligt talt forstår jeg godt de forældre, der vælger privatskole med flere ressourcer - både fagligt og socialt. Der må gøres noget nu inden de kommunale institioner spiller fallit!

Stine Pedersen (Århus , 2022-08-22)

#3147

Jeg er pædagog i en vuggestue og ser de alvorlige konsekvenser i praksis hele tiden.

Sandra Reese (Frederiksberg+, 2022-08-22)

#3148

Jeg skriver under fordi, jeg ikke bryder mig om det projekt vi har gang i, i forhold til institutioner for børn samt Folkeskole strukturen.

Vi har ikke det enkelte menneske i fokus, der tænkes og ageres ud fra nøgletal.

Axel Pallesen (Roslev, 2022-08-22)

#3150

Jeg er lærer

Pernille Højgaard (Horsens , 2022-08-22)

#3152

Det er så vigtigt for trivsel og for fremtiden

Elisabeth Meinild (Tølløse, 2022-08-22)

#3160

Vi svigter vores børn og unge gennem et utilstrækkeligt pasnings -og uddannelsessystem. Rammerne er for snævre og de voksne for få. Det betyder ikke kun at børnene får ondt livet og mister troen på sig selv, men også at Danmark taber på sigt, da børn og unge er vores fremtid!

Sanne Iversen (Middelfart, 2022-08-22)

#3167

Støtter op om læserbrevet

Bo Justesen (København , 2022-08-22)

#3171

Jeg er lærer og står midt i lorten.

Rikke Madsen (Horsens, 2022-08-22)

#3174

Bedre vilkår for børn og voksne

Maria Kjær (Svendborg, 2022-08-22)

#3175

Det er et meget relevant perspektiv på vores tilgang til at hjælpe børnene, og de professionelle omkring dem.

Mogens Sørensen (Børkop, 2022-08-22)

#3180

Mit barn skal udredes og har ventet længe på ppr!

Anette Weber (Faaborg+, 2022-08-22)

#3185

Jeg ved hvad det betyder der er voksne tilstede hos børn med udfordringer. Så børnene evt får hjælp til gode relationer til kammerater.

Betina Hougaard (Byparken 15 8961 Allingåbro , 2022-08-22)

#3187

Fordi jeg oplever det i min hverdag hvor jeg kommer i daginstitution som pædagogisk vejleder. Min mand er lærer og er også tæt på det besparelser og reform har ødelagt for lærergerningen. Vi er begge uddannet i start og midt 90’erne og har set og oplevet mistrivslen for både ansatte og børn/unge.

Anja Christina Rolfsager (Fredensborg, 2022-08-22)

#3189

Jeg er dybt bekymret for børns udvikling med de dårlige normeringer, nedskæringer på pædagog og læreruddannelserne gennem mange år, faglige forringelser. Ønsker politikerne et dårligt begavet fol med store følelsesmæssige problemer?

Inger Lise Polk (Rudkøbing, 2022-08-22)

#3190

Kære Politikere
Vi har ikke brug for flere penge til forbrug og forbrugsgoder. Vi har brug for at vi skaber et samfund der er trygt og godt for de mennesker, dyr og planter der bor i det I DAG og I FREMTIDEN. Vores børn er både nutiden og fremtiden. Vi skylder dem at sætte farten ned og skifter retning. Vi skal ikke jagte øget økonomisk vækst og den med følgende ulighed, og enorme ressource belastning. Skal vi jagte noget, er det tid. Tid går. Den kommer ikke tilbage. Vi spilder den hver gang vi lader et menneske - et lille barn - i stikken med begrundelsen, at der ikke er råd. Pengene er brugt! Men i virkeligheden er det vi ikke har råd til, at lære det lille barn, at der ikke er råd til omsorg. Til at være menneske. Til at leve. Når vi ikke engang kan lave ordentligt vilkår fores vores egne små børn, hvordan skal vi så få et samfund der passer på hinanden og på dem jord, der lider under vores ekstreme forbrug.
Vi vælgere vil gerne have det nemt, bekvemt og behageligt - men jeg håber I kan se udover de magelige valgløfter om forbrug og lige nu og her løsninger på stigende priser.
Nutiden har brug for politikere der tør arbejde for at vi rent faktisk har en bedre fremtid for vores børn. Fremtiden starter i dag. Lige her. Bedre normering er et skridt på vejen.

Nynne Nørup (Brønshøj, 2022-08-22)

#3193

Jeg er pædagog i en vuggestue og jeg ved, hvilke konsekvenser dagens normeringer har på både børn og voksne.

Anne Katrine Borup (Aars , 2022-08-22)

#3194

Jeg skriver under fordi jeg både som lærer, mor og familieterapeut er dybt bekymret for den stigende grad af mistrivsel hos børn og unge samtidig med, at lærernes forberedelsestid er skåret drastisk ned. Vågn nu op politikere og ryd op fra 2013!

Joan Dammeyer (Viby J, 2022-08-22)

#3195

Jeg skriver under fordi, jeg som pædagog indenfor daginstitutionsområdet i et helt gennemsnitlig område, endda hældende til velstillet gennem 18 år, har oplevet hvordan almindelige børn i alderen 3-6 år i højere grad henvises til udredning og mistrives i så stor grad at det fylder alt for meget i mit daglige arbejde, samtidig med at jeg ikke kan yde den pædagogik og det nærvær overfor de 'almindelige' børn, da tiden stjæles fra dem. Det har medført mistrivsel blandt børn, men så sandelig også mistrivsel for mig, der har været sygemeldt med stress af 3 omgange pga at jeg ikke kan udføre det arbejde jeg gerne vil.
Derudover underskriver jeg som mor til 2 piger, hvoraf de begge har lidt af angst, skiftet skole pga mobning og pt er min yngste sygemeldt fra skole pga social angst. Hun er blevet udredt igennem privat sundhedsforsikringen med egenbetaling, da hun igennem de sidste 2 1/2 år har haft stor mistrivsel, der nu er endt med social angst. Vi har ikke modtaget noget hjælp igennem PPR da ventetiden i Aarhus er aaallt for lang. Når vi har med børn og angst at gøre, skal de handles og behandles omgående ikke flere måneder senere, da angsten dermed har større risiko for at blive permanent og få store konsekvenser for barnet psykiske tilstand også senere i livet. Min datter er som sagt blevet udredt og har ingen diagnose, hverken ADD, ADHD, autisme, OCD. Hendes angst er tiltaget, fordi hun ikke er blevet grebet af systemet på trods af at vi som forældre samarbejdede med skole fra få dage efter de første symptomer.

Camilla Lyng Naldahl (Aarhus N, 2022-08-22)

#3196

Jeg kender problemet indefra. Mit barn med autisme kunne ikke være i folkeskolen. Og vejen til udredning, hjælp, støtte og specialtilbud var lang og hård og har slidt på hele vores familie.
Jeg ønsker mig nogle politikere, der tør tænke langsigtet og at få rystet og omstruktureret hele systemet.

Camilla Tjellesen (Ribe, 2022-08-22)

#3197

Det hele er SÅ rigrigt, dybt dybt bekymrende og meget præsserende!

Pia Katrine Breuning (Frederiksberg , 2022-08-22)



Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...