Nej til "børnefængsel"

Kommentarer

#1806

Børn skal opdrages - ikke straffes med "voksenstraffe"!

(Nærum, 2018-07-21)

#1807

Jeg mener, at hjælp til 10 årige skal ske via serviceloven og gennem fagligt, uddannet personsle. Socialrådgivere.

(Værløse, 2018-07-21)

#1810

Jeg skriver under, fordi jeg bliver både dybt bedrøvet og oprørt over, at man overhovedet kan så meget som tænke på at spærre børn i den aldersgruppe (også ældre end de 14 år) inde på sikrede institutioner i stedet for at overlade evt. repressalier til forældre og/eller det sociale system sådan, som det er nu.
Susanne Brandt

(Ishøj, 2018-07-21)

#1811

Jeg er 100% enig med Eva Schmidt og syntes hun har skrevet en rigtig god artikel.

(Valby, 2018-07-21)

#1814

Børn skal ikke i fængsel.
Der kommer absolut intet positivt ud af at fængsle børn - tværtimod risikerer vi fuldstændig at ødelægge børnene i stedet for at give dem en chance for at udvikle sig til gode unge og voksne mennesker.

(Egå, 2018-07-21)

#1816

Børn skal behanles som børn, og skak tidligst straffes med fængsel, eller lgnende, når de er over 15 år

(2860 søborg, 2018-07-21)

#1817

Fordi jeg er chokeret over at et sådan forslag fremsættes i et retssamfund som vores, jf. især Grundlovens par 3 hvor det fastslås, at den dømmende magt udøves af domstolene !

(2920 Charlottenlund, 2018-07-21)

#1845

Børn er børn

(Brabrand, 2018-07-22)

#1846

Ser vi på de danske forhold, så påpegede Ungdomskommissionen efter flere års omfattende arbejder, at en nedsættelse af den kriminelle lavalder i sig selv vil have en negativ kriminalpræventiv effekt. Man risikerer, at barnet tidligere stemples som kriminel, hvilket kan blive en selvopfyldende profeti. Det betyder, at jo tidligere man stempler en ung som kriminel, desto større er sandsynligheden for, at han påtager sig denne identitet og fortsætter med kriminaliteten
På den baggrund forekommer det ubegribeligt, at man fortsat vil sanktionere og straffe børn ned til 10 år, i stedet for at satse på at styrke en tidlig og helhedsorienteret kriminalitetsforebyggende indsats, som er det, der beviseligt virker bedst.

Med den nye reform vil regeringen, DF og S sikre en mærkbar og hurtig konsekvens, når unge forbryder sig mod samfundets regler. De vil ansvarliggøre de unge, der er på vej ud i en kriminel løbebane og dermed forebygge, at de ender som en del af den hårde kerne. Spørgsmålet er bare om det er ønsketænkning, eller om det rent faktisk kan lade sig gøre?

For vælger man at sætte en 10 årig for ungdomskriminalitetsnævnet, vil der alligevel blive tale om en tidligere ’retliggørelse’ af barnets problemer. På overfladen kan det virke som om barnet får en øget retssikkerhed, men i virkeligheden vil der blive tale om en forestilling, hvor barnet har vanskeligt ved at forsvare sig, for den 10 årige skal forklare sig over for trænede myndighedspersoner. Det er politiet som har indstillet en sag til nævnet, hvor de selv har sæde sammen med en dommer og en kommunal sagsbehandler. Det hele bliver ret kafkask, for: Ungdomskriminalitetsnævnet vil ikke skulle tage stilling til, om den unge er skyldig i at have begået en bestemt strafbar handling. Nævnet vil heller ikke som domstolene kunne idømme unge sanktioner såsom betingede eller ubetingede fængselsstraffe. Nej, ungdomskriminalitetsnævnet vil på baggrund af en samlet vurdering af den unges situation træffe afgørelse om
iværksættelse af reaktioner, der skal bidrage til at sikre, at den unge ikke ender i en kriminel løbebane.
Endelig udestår spørgsmålet om den 10, 11 eller 12 årige overhovedet forstår, hvad der sker...

(Roskilde, 2018-07-22)

#1848

professor emeritas Eva Smith har ret !!

(København, 2018-07-22)

#1850

Det er så langt ude. Børn er børn og skal behandles sådan .. guides, vejledes, hjælpes, dynges til med anerkendelse og kærlighed og af voksne, der tager voksenansvaret på sig .

(Vipperød, 2018-07-22)

#1853

Jeg er helt enig med Eva Smith

(virum, 2018-07-22)

#1858

Børn på 10 år, som begår kriminalitet, skal ikke straffes, de skal have hjælp. Det er en forbrydelse mod børn at sætte dem i fængsel. Det eneste de lærer af det er at gøre gengæld. De lukker sig inde i en hård skal og mister tillid til både sig selv og andre mennsker.

(Ebeltoft, 2018-07-22)

#1864

Børn under 15 år og deres familier har behov for social støtte og ikke fængsel

(3500 Værløse, 2018-07-22)

#1879

Det virker ikke, det skader kun

(Farum, 2018-07-22)

#1881

Fordi det er så forskert som noget kan være, en primitiv tankegang og måde at bruge overfor børn der skal hjælpes ud af noget skidt.

(Skødstrup, 2018-07-22)

#1888

Det er grunlæggende forkert og det konflikter med de instanser vi har i dag.

(København , 2018-07-23)

#1891

Jeg anser det forebyggende arbejde for det væsentlige. Brug pengene til øgede resourcer her.

(Gentofte, 2018-07-23)

#1894

Straf virker ikke - og små børn skal slet ikke hjælpes til at få en kriminel identitet

(Skanderborg, 2018-07-23)

#1898

Børn skal IKKE fængsles!!!

(Værløse, 2018-07-23)

#1901

Kære Eva Smith.
Jeg er fuldstændig enig med dig. Tak for dit initiativ og dit engagement i medierne.
Mvh Anne Filskov
Speciallæge i Samfundsmedicin og i Børne-og ungdomspsykiatri

(Risskov, 2018-07-23)

#1904

Jeg skriver under, fordi fængsler skaber undervisningsanstalter for kriminalitet; i teenageårene er det fatalt, hvis børn således systematisk tvinges til omgang med andre kriminelle. Siden 1890erne har sociologien VIDST og PÅVIST, at ikke mindst kriminelle børn skal restitueres og ikke straffes!

(Århus, 2018-07-23)

#1905

Som ansat i Kriminalforsorgen siden 1977 (og mangeårigt byrådsmedlem med erfaring i arbejde med børn og unge) er det min holdning og erfaring, at børn/unge med, der begår kriminalitet, stadig skal behandles i det sociale system - og ikke i et pseudo-retssystem.

(Nyborg, 2018-07-23)

#1908

Udansk og i strid med dansk tradition at spærre børn bag tremmer

(Nyborg, 2018-07-23)

#1915

Det er et rystende politisk udspil, der kun tjener et populistisk ærinde.

(Hårlev, 2018-07-23)

#1918

Børn skal IKKE indsættes under fængselslignende forhold!

(Esbjerg, 2018-07-23)

#1919

Jeg skriver under, fordi jeg synes, at det er forkasteligt, at 10-årige børn skal kunne spærres inde. Der er trods alt evidens for at de nuværende tiltag har en glimrende effekt på ungdomskriminaliteten.

(Esbjerg, 2018-07-23)

#1927

Vi kan ikke udsætte vores børn for den slags overgreb.

(Næstved, 2018-07-23)

#1929

...jeg er fuldstændig enig i at straf af børn på den alder vil gøre ondt værre. Samtidig vil de lovmæssige sanktioner gøre det vanskeligt at komme til at arbejde med de altafgørende pædagogiske tiltag i barnets nærmiljø.

(Kastrup, 2018-07-23)

#1939

Jeg skriver under fordi jeg er meget meget enig med Eva i, at det er den forkerte vej at gå. En vej brolagt med en alarmerende og unuanceret forståelse af børn og unge i vanskeligheder.

(København, 2018-07-24)

#1941

Børn skal ikke i fængsel eller fængselslignende foranstaltninger - det bliver de kun værre af.

(Hundested, 2018-07-24)

#1949

Rukhsana Shaheen

(København, 2018-07-24)

#1954

Jeg skriver under fordi jeg ikke mener at forslaget vil f'øre til de ønskede ændringer i adfærd på lang sigt og samtidig ikke lever op til almindelige standarder for retssikkerhed

(Ikast, 2018-07-24)

#1957

Fordi al evidens viser på kriminalitet blandt unge er nedadgående - dette forslag gavner ikke det forebyggende arbejde på området.

(Frederiksberg , 2018-07-24)

#1963

De må have pip i kasketten.

(hårby, 2018-07-24)

#1971

Jeg er helt enig med Eva Smith

(Egå, 2018-07-24)

#1974

Retssikkerhed gælder også for børn. Børn skal ikke i fængsel.

(Vanløse, 2018-07-24)

#1978

Det er vigtigt!

(Rudkøbing, 2018-07-25)

#1979

Forskning viser at straf ikke virker

(Esbjerg, 2018-07-25)

#1983

Børn skal ikke sidde i fængsel. Brug pengene til at støtte børnene og deres familier

(Valby, 2018-07-25)

#1985

Jeg er enig i den problemstilling, der fremføres.

(Byrum, 2018-07-25)

#1992

Børn skal have omsorg og guides, de skal ikke i fængsel.
Derudover er børn ikke neurologisk udviklede nok til at være i stand til at konsekvensberegne som voksne.

(Valby - København, 2018-07-25)