NEJ tak til den nye offentlighedslov

Quoted post

Bjørn Thrane

#1091 Re: fortæl om underskriftsindsamlingen :-)

2013-04-22 00:32

#1071: - fortæl om underskriftsindsamlingen :-)

Hej Dorthe,

Nu er vi nået over 58.800 underskrifter - og de bliver ved med at indløbe...

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c029.gif...

Keep smiling & fighting

Bjørn

Svar

Gæst

#1121 Re: Re: fortæl om underskriftsindsamlingen :-)

2013-04-22 15:28:41

#1091: Bjørn Thrane - Re: fortæl om underskriftsindsamlingen :-)

Hej Bjørn :-)

Og vi nærmer os stærkt de 60.000 underskrifter, så det er svært ikke at smile, selvom det er på baggrund af en af de grelleste love siden enevælden.

jeg håber i fremtiden, at skrivunder.net bliver et helt almindeligt kendt forum, hvor folk kan påvirke den politiske proces. Hvor mange ville ikke have skrevet under nu, hvis siden var kendt på linie med face book og twitter. Den amerikanske udgave af skrivunder.net hedder change.org, og lader til at være helt almindeligt kendt og anvendt både af amerikanere og ikke-amerikanere. Selv Desmond Tutu har startet en underskriftsindsamling derinde til fordel for den kinesiske nobelpristager.

jeg frygtede, at apatien havde bredt over Danmark som følge af politikerlede, og fordi mange hverken føler sig set, hørt eller forstået. Der er kommet en brutalitet ind i den førte politik, som jeg faktisk ikke har set tidligere. Historisk set er det selvfølgelig noget andet med ridefoged, arbejdslejre og stavnsbånd for lige at nævne nogle af de mindre charmerende ting. Men her i nyere tid er det, som om dialogen og respekten mellem politikere og borgere er nærmest ikke-eksisterende. Vi har nok taget demokratiet og velfærden for givet. Og nu ser man pludselig, hvor løst funderet det er, hvor hurtigt det kan ændres, hvis man ikke værner om det.

Og derfor er det glædeligt, når indtil videre næsten 60.000 skriver under på en 'halvhemmelig' underskriftsindsamling, for det viser, at folk reelt ønsker demokratiet, og dialogen. På borgen kan de ikke længere feje indsamlingen af som en flok kværulerende landsbytossers værk. Hvis du har læst nogle af de første beskeder fra Susanne, er det jo tydeligt, at respekten fra dem, som modtog underskrifterne i starten, kunne ligge på et særdeles lille sted. Men efter høringen og ikke mindst efter Bødskovs mildest talt uheldige optræden i Deadline - tak for linket i øvrigt - er holdningen forhåbentlig ved at vende. Jeg føler faktisk, at jeg er vidne til (og har en lille bitte bitte andel i) noget meget vigtigt. Jeg er glad for, at så mange ønsker en vej væk fra 'elite'-demokrati og teknokrati. Og jeg håber, at vores samfund igen bliver et samfund, hvor man også bekymrer sig om sin nabo og om urimelige forhold, som man ikke nødvendigvis selv er ramt af.

Med venlig hilsen

Dorthe